Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
Header Ammodo Docs 2024 (still Dear Home of Scars (Marina Meijer))

Ammodo Docs

Ammodo Docs

Ammodo nodigt je uit voor de feestelijke première van vier gloednieuwe korte documentaires over pioniers in kunst en wetenschap. Een prikkelende en inspirerende avond met cast en crew.

poster Ammodo Docs 2024
De vier nieuwe films, onderdeel van de serie Ammodo Docs, bieden een uniek inkijkje in de wereld van vier voortrekkers in hun vakgebied: beeldend kunstenaars Ibrahim Mahama en Jonathas de Andrade, quantumwetenschapper Stephanie Wehner en operaregisseur Pierre Audi. Ervaar de films samen met ons op het grote doek van zaal 1 van Eye Filmmuseum.

Na elke film is er een korte Q&A. Mahama, De Andrade, Audi en alle vier de filmmakers zijn daarbij aanwezig. Het evenement wordt gepresenteerd door Sacha Bronwasser. Na afloop is er een borrel met de gelegenheid om cast, crew en team Ammodo te ontmoeten.

Toegang is gratis. Reserveer je zitplaats via de ‘Bestel Tickets’-knop.

Op vertoon van je Ammodo Docs-ticket kun je vanaf 17:00 ook gratis de Eye-tentoonstelling Underground – American Avant-Garde Film in the 1960s bezoeken.

Programma

  • 19:00 Inloop

  • 19:30 Start programma

  • still Northern Winds (Maria Ramos)

    Jonathas de Andrade - Northern Winds (Regie: Maria Ramos)

    Al in zijn jeugd was beeldend kunstenaar Jonathas de Andrade gefascineerd door de Jangadeiros (zeilers) die de traditionele vissersboten bestuurden in zijn geboorteplaats Maceio in Brazilië. In Northern Winds volgen we hem als hij deze arbeidersgemeenschap opzoekt om hun ambacht (dat nu het toerisme dient) te filmen voor een nieuw kunstwerk.

    De Andrade is geïntrigeerd door hun behendige manier van het op- en neerrollen van zeilboten op het strand en probeert hun vernuftige choreografie vast te leggen. Hij romantiseert hun levensstijl echter geenszins en schept juist een monument voor hun precaire bestaan in een land waar de ongelijke machtsstructuren pijnlijk en soms op gewelddadige manier zichtbaar zijn.

    Coproducent: Basalt Film

  • still Moonshot Mission (Sara Kolster)

    Stephanie Wehner - Moonshot Mission (Regie: Sara Kolster)

    In 1969 werd de eerste boodschap succesvol over het internet verzonden: een revolutie in communicatietechnologie. Nu staan we aan de vooravond van een nieuwe revolutie: die van het quantuminternet, een fundamenteel nieuwe manier van communicatie volgens de wetten van de quantumfysica. Eén die ongelooflijk efficiënt, stabiel en niet te onderscheppen is. Dat creëert mogelijkheden die nu nog ondenkbaar zijn.

    Quantumwetenschapper en voormalig hacker Stephanie Wehner heeft als doel om vóór 2030 het eerste operationele quantuminternet te ontwikkelen. Een enorme uitdaging die sommigen als “gekkenwerk” beschouwen. Wehner gelooft dat het kan – niet door alleen wetenschappelijke artikelen te schrijven, maar door simpelweg te bouwen.

    Coproducent: Basalt Film

  • still Three Acts (Marjoleine Boonstra)

    Pierre Audi - Three Acts (Regie: Marjoleine Boonstra)

    Opera kun je vanuit verschillende hoeken benaderen – de muziek, de zang, de scenografie. Verder zijn er het verhaal, de emotie, de ideeën. Hoe combineer je die elementen om tot een ervaring te komen die de deuren naar fantasie en dromen openzet?

    In Three Acts licht de internationaal gerenommeerde operaregisseur Pierre Audi een tipje van de sluier op. We zien hem repeteren voor een uitvoering van Verdi’s Simon Boccanegra in Tokyo (met decorontwerp van gerenommeerd beeldend kunstenaar Anish Kapoor). Tussen de bedrijven door deelt Audi zijn visie op het genre. Volgens hem kan de dramatische wereld op het podium hedendaagse problematiek dichterbij brengen dan het nieuws ooit zou kunnen. Het theater biedt hoop. “Het helpt mensen een verbinding te maken met zichzelf.”

    Coproducent: Een van de jongens

  • still Dear Home of Scars (Marina Meijer)

    Ibrahim Mahama - Dear Home of Scars (Regie: Marina Meijer)

    In Dear Home of Scars zien we de gevierde beeldend kunstenaar Ibrahim Mahama terugkeren naar zijn geboorteplaats Tamale in Noord-Ghana en de daar gelegen Red Clay Studio, een door hem opgericht cultuur- en kunstcentrum. Hij werkt aan een nieuwe installatie van oude koloniale treinstellen en een gereconstrueerd stuk spoor. Toen Ghana een Britse kolonie was (1821-1957) werden goud en andere grondstoffen per trein naar de kust vervoerd. Nu liggen resten van spoorlijnen er verlaten bij, als stille herinneringen aan een geschiedenis van uitbuiting. Het zijn de ‘littekens in het landschap’, aldus Mahama.

    Het project zorgt voor hernieuwde energie en zelfbewustzijn bij de lokale bewoners. Ondertussen reflecteert Mahama op zijn rol van veelgevraagd kunstenaar en bouwer van lokale gemeenschappen.

    Coproducent: Een van de jongens

  • 21:15 Borrel

Details

Productiejaar

2024

Lengte

105 min.

Voertaal

Engels

Productieland(en)

NL

In samenwerking met

logo Stichting Ammodo - Voor Kunst en Wetenschap
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op