
Andrej Roebljov
Andrei Tarkovski / SUHH, 1966 / 183 min.
Voor zijn tweede film baseerde Tarkovski zich losjes op het leven van de 15de-eeuwse Russische meesterschilder Andrej Roebljov. Liever dan een biografie maakte hij een bespiegeling over het belang van de kunstenaar en het overleven van kunst. Nieuwe restauratie.

Groots opgezet historisch drama over het leven van de middeleeuwse iconenschilder Andrej Roebljov. Tarkovski en coscenarist Andrej Kontsjalovski geven een contemplatieve uiteenzetting over de taak van de kunstenaar in een door terreur geteisterde samenleving. In zijn streven een zuivere kunstvorm gestalte te geven, wenst meesterschilder Roebljov zich niet te compromitteren. Hij zwijgt. Later ontmoet hij een nar, wiens taalgebruik zich onttrekt aan de macht van de heersers. Daarvoor wordt deze gestraft.
sovjetcensuur
Tarkovski's visie op het samenvallen van personage en de wereld waarin deze zich bevindt, kwam met Andrej Roebljov tot een hoogtepunt. De sovjetcensuur toonde zich niet ongevoelig voor de implicaties van Tarkovski”s zwartwit- en kleurenproductie; de in 1966 voltooide CinemaScopefilm werd pas in 1971 vrijgegeven voor vertoning in de Sovjet-Unie.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Andrei Tarkovski
Productiejaar
1966
Productieland(en)
SUHH
Originele titel
Andrej Roebljov
Lengte
183 min.
Taal
Russian
Ondertiteling
ENG of NLD
Drager
DCP, 35mm
Onderdeel van
Andrei Tarkovsky
Met beeldrijke en associatieve vertellingen als Andrej Roebljov (1966), Solaris (1971), De spiegel (1974) en, vooral, Stalker (1979), verwierf Andrej Tarkovski (1932-1986) faam als een van de belangrijkste vernieuwers van de cinematografische taal. Eye wijdt dit najaar een solotentoonstelling en een filmprogramma aan de vermaarde filmer-mysticus en zoomt in op Tarkovski’s zoektocht naar existentiële waarheid.



Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.