Be Pretty and Shut Up!
De Franse actrice Delphine Seyrig speelde de indrukwekkende hoofdrol in Jeanne Dielman, de film waarmee Chantal Akerman doorbrak. De in 2015 overleden regisseur zou vandaag 70 jaar zijn geworden. Ter ere van Akerman belicht Patricia Pisters, hoogleraar Filmwetenschappen aan de UvA, leven en werk van Seyrig, die als in de jaren zeventig als activiste op de voorgrond trad met feministische video’s.
Bekijk hier de registratie:
Delphine Seyrig (1932-1990) was een veelgevraagde actrice. Ze was de muze van regisseurs als Alain Resnais (L”année dernière à Marienbad, 1961), Marguerite Duras (India Song, 1975) en Ulrike Ottinger (Freak Orlando, 1981); ook was ze te zien in de films van Luis Buñuel: La voie lactée (1969) en Le charme discret de la bourgeoisie (1972), en de beroemd geworden beat-bebopfilm Pull My Daisy (1959) van Robert Frank.
uitdagend
Patricia Pisters gaat in op leven en werk van Seyrig, die niet alleen topactrice was, maar ook een belangrijke stem vormde in de wereldwijde feministische beweging van de jaren zeventig.
Rond 1975 produceerde ze met de activistische videomaker Carole Roussopolos en vertaalster Iona Wieder een serie video”s onder de titel “Les insoumuses”, een woordspeling die zoveel betekent als “de koppige, uitdagende muzes.”
politieke strijd
Met video”s als Sois belle et tais-toi (1976), SCUM Manifesto (1976) en Maso and Miso vont en bateau (1976) vroeg Seyrig aandacht voor vrouwenemancipatie, zelfbeschikkingsrecht en politieke strijd – die altijd persoonlijk werd opgevat.
Het Reina Sofia Museum in Madrid stelde een bijzondere tentoonstelling samen over Delphine Seyrig; Patricia Pisters schreef eerder over de actrice in haar in memoriam voor Chantal Akerman.
Jeanne Dielman en India Song zijn ook in Eye te zien.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Chantal Akerman
Chantal Akerman heeft als een van de eerste film-regisseurs de overstap naar de beeldende kunst gemaakt. Ze is beroemd geworden als feministische avant-gardefilmmaker in de jaren zeventig, en ontdekte halverwege de jaren negentig de mogelijkheden van de tentoonstellingsruimte.
Je moet cookies accepteren om dit te kunnen kijken.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.