Bron voor de dorstigen
Joeri Ilyenko / SUHH, 1965 / 70 min.
Het visueel overweldigende en sterk symbolische Bron voor de dorstigen schetst de eeuwige cyclus van geboorte, leven en dood. Vol verwijzingen naar de Oekraïense volkscultuur.
Joeri Ilyenko, cameraman van Paradzjanovs Shadows of Forgotten Ancestors (1964), debuteerde met een film die minstens zo omstreden was als die van zijn leermeester. Centraal staat een oude man die aan de rand van de woestijn woont. Zijn familie is uitgezwermd. Hij is achtergebleven met visioenen en herinneringen, die worden opgeroepen met behulp van krachtige documentaire beelden.
Bron voor de dorstigen doet denken aan de poëtische films van de Oekraïense filmpionier Oleksandr Dovjhenko, die ook van grote invloed was op het werk van Paradzjanov en Tarkovski.
De film werd gemaakt in de nadagen van de Dooi, maar bereikte nooit de bioscopen. Eind jaren tachtig was het een van de grote ontdekkingen toen de filmkluizen in de Sovjet-Unie zich eindelijk openden.
Vooraf een gesprek met Robbie Schweiger, kunsthistoricus, slavist en onderzoeker bij Stedelijk Museum Amsterdam, en de Oekraïense kunstenaar Nikolay Karabinovych.
De opbrengst van de kaartverkoop gaat naar het Oleksandr Dovzhenko National Centre, het grootste Oekraïense filmarchief.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Joeri Ilyenko
Productiejaar
1965
Productieland(en)
SUHH
Originele titel
Rodnik dlya zhazhdushchikh
Lengte
70 min.
Taal
Oekraïens
Ondertiteling
NLD
Drager
35mm
Onderdeel van
Kino Ukraïna
Eye vertoont deze maand een tiental films van filmmakers die geboren werden of werkzaam waren (en zijn) in Oekraïne, een land dat sinds de Maidanrevolutie vecht voor de erkenning van zijn unieke geschiedenis, taal en cultuur.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.