
Bruce Baillie Films
Underground: Bruce Baillie Films
Bruce Baillie, mede-oprichter van Canyon Cinema in San Francisco, was een spilfiguur van de experimentele filmscene van de Amerikaanse West Coast. Garbiñe Ortega spreekt over het mystieke en het alledaagse, het kosmische en het persoonlijke, het mythologische en het autobiografische in Baillies films.

Spreker van de avond is Garbiñe Ortega. Zij stelde in 2022 een tentoonstelling samen met werk van Bruce Baillie, ‘Somewhere from Here to Heaven’, in Azkuna Zentroa in Bilbao. Daarvoor nodigde ze ook vier filmmakers uit een werk te maken dat reageert op Baillies filmtaal. Ze koos de film van de Braziliaanse maker Ana Vaz uit als onderdeel van deze vertoning in Eye.
Ortega: “Bruce Baillie was een van de meest invloedrijke Amerikaanse avant-gardefilmmakers en een groot promotor van de experimentele film. Baillie organiseerde in 1961 samen met bevriende filmmakers een vertoning in een huis in Canyon, Californië om films te laten zien die destijds ‘nergens anders welkom waren’, wat op zichzelf al een subversieve daad was in die tijd. Door deze spontane actie ontstond een grote filmgemeenschap die de San Francisco Cinematheque oprichtte en een avant-gardefilmdistributeur, die tot op de dag van vandaag een van de belangrijkste ter wereld is, namelijk het coöperatieve Canyon Cinema.
“Baillie’s lyrische, observerende films op 16mm onttrekken zich aan elke categorie en genre, maar ze delen wel een fascinatie voor het samensmelten van het mystieke en alledaagse, het kosmische en persoonlijke, het mythologische en autobiografische. Zijn werk is een voortdurende reis, een symbiose tussen de natuur en de moderne samenleving, een intuïtieve zoektocht naar licht, de drijvende kracht om de spirituele essentie van dingen te ontdekken, ondersteund door een diepgaande toewijding aan een manier van leven en het begrijpen van kunst.”
Van Bruce Baillie is ook werk te zien op de tentoonstelling Underground in Eye.
Programma

Mass for Dakota Sioux (Bruce Baillie, 1964, 20')
'De mis is traditioneel een viering van het leven, vandaar de tegenstelling tussen de vorm van de mis en het thema van de dood. Opgedragen aan de religieuze mensen (Dakota Sioux) die werden vernietigd door de beschaving die de mis bedacht.’ – Bruce Baillie

A Árvore (Ana Vaz, 2022, 20')
'Van Bruce Baillie's All My Life; tot de rouw en het geklaag van de mis voor de Dakota Sioux; tot de liefde voor een dansend lichaam van Tung; tot het mystieke portret van Mr. Hayashi; tot de onmogelijke grens van Valentin de las Sierras; en tot de wens om de westelijke grens te verleggen in Quichot: al deze films van Bruce Baillie gaan een gesprek aan met A Árvore, een rituele film over mijn vader – de kunstenaar, muzikant en mysticus van het bos Guilherme Vaz, een man die ook leefde en reflecteerde op de grens, op de noodlottige opmars van de moderniteit voor de volkeren van de aarde, een man die instinctief muziek schreef, die cinema beschouwde als zijn "spirituele vader" en, bovenal, wiens geleefde leven zijn grootste werk was.' – Ana Vaz

Castro Street (Bruce Baillie, 1966, 10')
‘Geïnspireerd door Erik Satie: een film in de vorm van een straat – Castro Street – die langs de Standard Oil Refinery in Richmond, Californië loopt… wisselmotoren aan de ene kant en kleurrijke Standard Oil-raffinaderijtanks, schoorstenen en gebouwen aan de andere kant – de straat en de film, eindigend bij een houtbedrijf, gekleurd in het rood.’ – Bruce Baillie

All My Life (Bruce Baillie, 1966, 3')
‘Een favoriet! … Een simpele schriftelijke beschrijving van het werk zou banaal kunnen lijken: je ziet een schutting die parallel loopt aan een oude houten rioolbuis tussen wilde rode rozen – en uiteindelijk een paar telefoondraden in de lucht. Maar het resultaat is dat je een aspect uit de realiteit neemt, het door een creatieve geest zeeft en een unieke, plezierige gebeurtenis creëert!’ – Bruce Baillie
Over Garbiñe Ortega
Garbiñe Ortega is filmcurator, editor en producent. Ze werkte als curator voor Film Society of Lincoln Center, Tate Modern, Film Museum in Vienna, National Gallery of Art (Washington) en Pacific Film Archive. Ze is redacteur van boeken waarvan Cartas como películas (2021) is opgenomen in de Brooklyn Rail "Best 20 Art Books of the Year". Ze is producent van films van Matias Piñeiro (Tú me abrasas, 2024) en Lois Patiño (Samsara, 2023). Momenteel is ze programmeur bij de Encuentros de Pamplona, Internationale Biënnale van Cultuur, Kunst en Gedachte. Ook is ze artistiek directeur van Dirdira Lab.
Dit is onderdeel van
Details
Productiejaar
2024
Lengte
78 min.
Voertaal
Engels
Productieland(en)
NL
Onderdeel van
Underground
Eye Filmmuseum zet dit najaar de schijnwerpers op de Amerikaanse avant-gardecinema van de jaren zestig. In de tentoonstelling en het omvangrijke filmprogramma zijn zowel iconische als minder bekende films opgenomen en wordt de explosie aan vormexperimenten in de experimentele film van die periode belicht. Te zien is werk van sleutelfiguren in de avant-gardecinema, onder wie Jonas Mekas, Maya Deren en Stan Brakhage, naast films van makers uit de wereld van de beeldende kunst, met Bruce Conner, Yayoi Kusama, Yoko Ono en Andy Warhol als bekende namen. Dit alles tegen de roerige achtergrond van een maatschappij in beweging.



Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
