Chantal Akerman & Pina Bausch: Film & Dance
Vertoning van Un jour Pina a demandé… (Chantal Akerman, 1983) en de korte film Tanz für eine Frau (Ulrike Rosenbach, 1975) met inleiding van Helen Westerik over feminisme en dans (i.s.m. Cinedans).
Akermans films delen een diepe lichamelijkheid met het werk van de baanbrekende choreografe Pina Bausch. Beiden maken gebruik van een strenge vorm om ruwe emoties te onderzoeken. Geweld, wanhoop, verlangen en liefde zijn daarbij nooit ver weg. Akerman volgt Bausch en haar wereldberoemde Wuppertal Tanztheatre-groep tijdens een tournee door drie steden. De filmmaker observeert de choreografe terwijl Bausch op haar beurt haar dansers onder de loep neemt en een mise en scène van blikken creëert die de kern van haar avant-gardemethode vormt.
abrupte cuts
“Van alle pogingen om op film iets wezenlijks over dans en performance te registreren, is dit misschien wel de beste, niet vanwege wat wordt getoond (zoveel is dat niet), noch vanwege wat er wordt gezegd (er is slechts een kort gesprek tussen de twee), maar omdat Akerman ons naar de kern leidt door middel van abrupte cuts tussen tijd en beweging, en interviews waarvan het doel onduidelijk lijkt." (Joanna Hogg & Adam Roberts, Frieze).
Voorafgegaan door de korte film Dance for a Woman (1975, Ulrike Rosenbach, 9')
Van bovenaf gezien, weerkaatst in een ronde spiegel die aan een plafond bungelt, draait de kunstenaar onophoudelijk rond haar as op de klanken van de wals 'Ich tanze mit Dir in den Himmel hinein'. De melodische herhaling en de eindeloze wervelingen zijn duizelingwekkend en verontrustend.
Met inleiding over film en dans en door Helen Westerik
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Chantal Akerman
Chantal Akerman heeft als een van de eerste film-regisseurs de overstap naar de beeldende kunst gemaakt. Ze is beroemd geworden als feministische avant-gardefilmmaker in de jaren zeventig, en ontdekte halverwege de jaren negentig de mogelijkheden van de tentoonstellingsruimte.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.