
Cinema Egzotik: Take Cover Night
Dekking zoeken, je schuil houden, onvindbaar zijn: in Egzotik’s Take Cover Night zijn het twee klassieke titels die inhoud geven aan het gevoel opgejaagd te worden, met dito twee klassieke regisseurs aan het roer, Carol Reed (Odd Man Out) en John Carpenter (Assault on Precinct 13). Op de vlucht in Belfast, kogelregens in LA.

Egzotik-programmeur Martin Koolhoven licht toe. “Carol Reed is waarschijnlijk het bekendst van zijn films The Third Man en Oliver! , maar na vanavond komt daar het schitterend gedraaide en hartverscheurende Odd Man Out bij, samen met de coolste siege-film ooit: Assault on Precinct 13 van Egzotik-favoriet John Carpenter.'
Odd Man Out (Carol Reed, GB, 1947, 116', zwart-wit) Na een spectaculaire roofoverval wordt de zwaar verwonde Ierse rebellenleider Johnny McQueen (James Mason) opgejaagd, zijn vlucht drijft hem door de straten van nachtelijk Belfast, de stervende McQueen groeit uit tot Messias voor de Ierse onafhankelijkheidsstrijd, tergende spanning en vochtige handpalmen tot het einde. “De beste film aller tijden” schreef de London Sunday Chronicle, “beste Britse film” oordeelde de British Academy Film & Television Award-jury in 1948.Assault on Precinct 13 (John Carpenter, VS, 1976, 91”) Cultklassieker van John Carpenter. Voor zijn vertelling over een man op de vlucht die dekking zoekt in een bijna verlaten politiebureau, liet Carpenter zich inspireren door het “buddymotief” in Howard Hawks Rio Bravo (met John Wayne). De plaats van handeling is nu een onderbezet politiebureau in de gruizige achterbuurten van Los Angeles. Net als Dick Maas later zou doen voor zijn films, nam Carpenter zelf de score voor zijn rekening.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Cinema Egzotik
Cinema Egzotik was het cultprogramma van regisseur Martin Koolhoven en Ronald Simons, Eye-programmeur en hoofdredacteur The Cult Corner.



Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.