Cinema Egzotik: Tomas Milian Night
Hommage aan de dit jaar overleden Tomas Milian. De van oorsprong Cubaanse acteur had een rijke carrière, speelde in ruim honderd films en was te zien in archetypische spaghettiwesterns, gewelddadige poliziotti-films en als bijrolacteur in de films van o.a. Antonioni, Bertolucci en Soderbergh.
Milian (1933-2017), gepokt en gemazeld als serieuze Method Actor in de school van Lee Strasberg, maakte in de jaren zestig en zeventig naam als (Mexicaanse) schurk in de spaghettiwesterns van Sergio Corbucci en als onberekenbare psychopaat in de gewelddadige politie- en misdaadfilms van Umberto Lenzi. Het Italiaanse publiek sloot Milian – zoon van een anti-Castrogeneraal – in het hart als de plat Romeins pratende dief “Er Monezza” en de Serpico-achtige inspecteur Nico Giraldi. Programmeur Martin Koolhoven licht toe. “Toen eerder dit jaar genreheld Tomas Milian overleed wisten we direct dat we een avond voor hem moesten inplannen. In Nederland beseffen weinig mensen hoe groot de veelzijdige acteur was, met name in Italië. Hij speelde in vele succesvolle spaghettiwesterns, poliziotteschi, exploitatiefilms en komedies, maar ook in films van onder meer Visconti, Spielberg, Bertolucci en Soderbergh. Milian werd geboren in Cuba, deed zijn opleiding bij The Actor”s Studio (waar ondermeer ook Brando, Newman, Pacino en De Niro vandaan kwamen), maar zijn carrière ging pas van start toen hij eind jaren vijftig naar Italië verhuisde. Vanavond zien we hem in een variatie op Hitchcock”s Strangers on a Train en in misschien wel de vuigste eurocrime-film ooit.”
The Designated Victim (Maurizio Lucidi, IT, 1971, 105”, Italiaans gespr. Nederlands ondert.)
Twee perfecte moorden: dat is de inzet van deze Italiaanse thriller, waarin de geestverruimende substanties gebruikende, decadente hippiegraaf Matteo (Pierre Clementi) en de corrupte playboy Stefano (Milian) elkaars pad kruisen. De graaf zal Stefano”s rijke echtgenote te pakken nemen, Stefano diens gehate broer. Fluitje van een cent, lijkt het. Of toch niet? Milian zingt ook een nummer op de soundtrack, 'My Shadow in the Dark'.
Almost Human (Umberto Lenzi, IT, 1974, 99”, Engels gespr.)
Kleine vis Giulio Sacchi (Milian) is het zat: altijd maar zwoegen en ploeteren voor weinig geld, zo gaat het niet langer. Sacchi kidnapt de beeldschone dochter van een multimiljonair en eist losgeld, inspecteur Grandi trekt erop uit om Sacchi te stoppen. Almost Human is Lenzi”s verwijzing naar de “anni di piombo” – de jaren van lood - toen de terroristen van de Rode Brigade huis hielden in Italië, hun machinegeweren leegschoten in naam van het proletariaat en de politie tamelijk machteloos toekeek.
Details
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.