Cuba & Che: ¡Hasta la revolución siempre!
Cuba-avond die start met een blik op Che Guevara, idool voor de mensen die in 1968 de straat op gingen. Ze sjouwden zijn beeltenis mee bij demonstraties en schreeuwden dat ze zijn revolutie zouden voortzetten. Unieke beelden van Che, die met zijn halflange haar, baret en sigaar symbool stond voor de meeslepende kracht van opstand. Daarna: vertoning van Memories of Underdevelopment, indringend portret van de jonge Cubaanse intellectueel Sergio: hoe verhoudt hij zich tot Castro’s regime? Winnaar Camera d'Or in Cannes. Inleiding door Gert Oostindie.
Voorfilm Hasta la victoria siempre van Santiago Alvarez, wordt gevolgd door:
Memories of Underdevelopment Memorias del subdesarollo
Martin Scorseses The Film Foundation restaureerde deze nouvelle vague-achtige film van de Cubaanse filmmaker Tomás Gutiérrez Alea. In Memories of Underdevelopment schetst hij een indringend portret van de jonge intellectueel Sergio, wiens rijke familie na de revolutie van 1959 Cuba ontvlucht. Ze betalen voor hun vrije uittocht richting Miami met dure horloges.
De anti-burgerlijke Sergio is blij dat de familie vertrekt, en ziet zich gedwongen zijn positie te bepalen ten opzichte van Castro”s regime. Als achterblijver lijken emotionele en geestelijke vervreemding zijn deel. De Engelse filmcriticus Derek Malcolm noemde de film “een van de beste films ooit over de plaats van het sceptische individu in de loop van de geschiedenis.”
De films zit vol prachtige scènes waarin Sergio's emotionele staat van verwarring wordt verbeeld, zoals die waarin hij een dood vogeltje van een flatgebouw gooit. Winnaar Camera d'Or in Cannes.
Restored by Cineteca di Bologna at L”Immagine Ritrovata laboratory in association with Instituto Cubano del Arte e Industria Cinematográficos (ICAIC). Restoration funded by The George Lucas Family Foundation and The Film Foundation”s World Cinema Project
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
1968
Vijftig jaar geleden kwamen studenten, fabrieksarbeiders, jongeren en filmmakers in opstand tegen het gezag, van Parijs tot Mexico-Stad. In hun handen niet alleen stenen maar ook wendbare, lichte 16mm-camera’s.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.