Cutter's Way
Ivan Passer / US, 1981 / 109 min.
John Heard en Jeff Bridges zijn de antihelden in deze neo-noir over de moord op een callgirl in getraumatiseerd, post-Vietnam-Amerika. Ivan Passers thriller over de manipulaties van de machtigen werd een cultfilm – nu te zien als keuzefilm van filmmaker Albert Serra.
Richard Bone (Bridges), een scharrelaar die wat bijverdient in het countryclub-circuit van de rijken, ziet op een avond het vermoorde lichaam van een callgirl in een vuilcontainer gedumpt worden. Hij besluit de zaak te laten voor wat het is, zijn vriend Alex Cutter (Heard), een getraumatiseerde Vietnamveteraan, meent de moordenaar te hebben gezien, te weten de oliemagnaat J.J. Cord.
Wat volgt is een zoektocht naar de dader, die vooral metaforisch moet worden opgevat. Bones’ en Cutters gang door de afgeschermde wereld van de rijken en machtigen legt een netwerk bloot van corrupte politici en zakenlui die hun belangen veilig stellen, koste wat het kost.
Inspirerend voorbeeld
Cutter’s Way was de vijfde Hollywoodproductie van Ivan Passer, die als scenarist meewerkte aan de films van de Tsjechische new wave van de jaren zestig, waaronder die van Milos Forman. Zijn film beviel Hollywood matig en kreeg nauwelijks distributie, ondanks steroptredens van de jonge Heard en Bridges en positieve kritieken.
Voor Albert Serra – van wie nu een expositie is te zien – geldt Cutter’s Way als inspirerend voorbeeld. Pacifiction, zijn portret van een diplomaat die de status quo van de Franse politieke macht uitdaagt, is gedompeld in dezelfde sfeer van paranoia en verlies.
Dit is onderdeel van
Bijzondere vertoningen
Details
Regisseur
Ivan Passer
Productiejaar
1981
Productieland(en)
US
Originele titel
Cutter's Way
Lengte
109 min.
Taal
Engels
Ondertiteling
NLD
Drager
DCP, 35mm
Onderdeel van
Albert Serra
Eye Filmmuseum presenteert Albert Serra – Liberté, de eerste tentoonstelling in Nederland van de Catalaanse film- en theaterregisseur Albert Serra. Speciaal voor deze tentoonstelling wordt de gehele expositieruimte omgevormd tot een immersieve set vol nachtelijke, heimelijke ontmoetingen, waarin theater, film en tentoonstelling samenkomen.
Why in Eye
Zowel de personages als de kijker blijven achter met een unheimisch gevoel over de onaantastbaarheid van de macht - ik zie een parallel met Albert Serra's Pacifiction. Het indrukwekkende camerawerk is van DOP Jordan Cronenweth, die ook tekende voor o.a. Blade Runner en Stop Making Sense.
Thijs Havens
Programmeur Eye Filmmuseum
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.