De spiegel
Andrei Tarkovski / SUHH, 1974 / 108 min.
In het dromerige De spiegel, de meest persoonlijke film van Andrej Tarkovski, smeedt de Russische cineast jeugdherinneringen, nieuwsbeelden en poëzie van zijn vader Arseni aaneen tot een waar filmgedicht. Keuzefilm kunstenaar Guido van der Werve bij zijn retrospectief in Eye.
Tijdens een zware zenuwinzinking herbeleeft de hoofdpersoon zijn jeugd. Beelden van zijn geliefde moeder, grootmoeder (gespeeld door Tarkovski’s moeder), zijn eerste liefde en het huis van zijn kinderjaren trekken voorbij.
Nostalgie, weemoed en dromen: Tarkovski noemde De spiegel (Zerkalo) zijn meest persoonlijke werk, maar het publiek schreef de regisseur boze brieven waarin hij gekapitteld werd om het “het hermetische karakter” van de film.
Ook de Sovjetautoriteiten keerden zich tegen de regisseur wegens diens nadruk op film als kunstzinnig expressiemiddel, zonder acht te slaan op een maatschappelijk-socialistische context.
Metafysisch
Complex is De spiegel zeker: heden en verleden lopen door elkaar, het scenario is grillig en het spel is vaak geïmproviseerd. De spiegel is dan ook de archetypische Tarkovski-film, waarin de menselijke ziel zich metafysisch verheft boven het dagelijks bestaan.
Guido van der Werve koos De spiegel voor zijn filmprogramma bij de tentoonstelling in Eye; de onnavolgbare vermenging van autobiografie en fictie die De spiegel is, vindt hij inspirerend. Van der Werves nieuwste werk, Nummer achttien, rust op eenzelfde combinatie van persoonlijke en fictieve ervaringen.
De vertoning van De spiegel op 10 mei volgt op de filmlezing van Barbara London, grondlegger van de videocollectie van het MoMA. London plaatst het werk van Guido van der Werve in de context van de internationale film- en videokunst.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Andrei Tarkovski
Productiejaar
1974
Productieland(en)
SUHH
Originele titel
Zerkalo
Lengte
108 min.
Taal
Russisch
Ondertiteling
NLD
Drager
DCP
Onderdeel van
Guido van der Werve
In het universum van Guido van der Werve zijn romantiek, de natuur en het sublieme nooit ver weg. Zijn films gaan over de nutteloosheid van het bestaan en tonen tegelijkertijd de eindeloze schoonheid ervan.
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Voorrang op tickets? Support Eye en zie meer.
NLEN