De witte waan
Adriaan Ditvoorst / NL, 1984 / 96 min.
Moeder en zoon: het zijn niet altijd hartelijke relaties die de twee onderhouden. Toch herenigt de romantisch-decadente schilder Laszlo (Thom Hoffman) zich met zijn moeder wanneer ze op sterven ligt – stijlvol op naar het einde, met pillen en champagne. De laatste film van de vroeg gestorven Adriaan Ditvoorst is nog altijd een cultklassieker van de Nederlandse film.
Tachtig zou hij dit jaar zijn geworden, Adriaan Ditvoorst (1940-1987), de man die lang gold als het meest oorspronkelijke talent van de Nederlandse film.
Voor De witte waan nam Ditvoorst het toneelstuk De moeder van David S. van Yvonne Keuls tot uitgangspunt. De film spitst zich toe op de problematische relatie tussen een dominante moeder en haar in een kraakpand levende, schilderende zoon (Thom Hoffman) die heroïne gebruikt.
hallucinaties
In handen van Ditvoorst werd de vertelling over de moeizaam herstelde band tussen moeder en zoon een bedwelmende verkenning van het conflict tussen een kunstenaar en de verwachtingen van zijn omgeving. Hallucinaties, duistere symboliek en zwarte humor kenmerken Ditvoorsts laatste productie, die de dood schildert als een verlossing.
eerste lichting
Met onder andere Jan de Bont en Pim de la Parra vormde Adriaan Ditvoorst de eerste lichting van de Filmacademie. Zijn eerste films Ik kom wat later naar Madra (1965) en Paranoia (1967) vonden internationale erkenning; toch bleef Ditvoorst de man die nooit doorbrak - zijn films vonden teleurstellend weinig waardering bij het bioscooppubliek. Toen ook De witte waan niet het verwachte succes bracht, besloot de regisseur drie jaar later uit het leven te stappen.
Vertoning op 35mm (Eye-collectie).
Vooraf: Carna (Adriaan Ditvoorst NL 1969 12'). Impressie van het carnaval in Brabant, geschoten in Technicolor en Cinemascope. Camerawerk van Jan de Bont.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Adriaan Ditvoorst
Productiejaar
1984
Productieland(en)
NL
Originele titel
De witte waan
Lengte
96 min.
Drager
35mm
Onderdeel van
Eye Classics
Klassiekers te over in de Eye-collectie. En we vertonen ze regelmatig, in allerlei programma’s. Met de nieuwe serie Eye Classics haalt Eye de filmgeschiedenis nog dichterbij. Wekelijks draaien we drie klassiekers uit de collectie onder één herkenbare noemer: Eye Classics.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.