Der brennende Acker
Titels als Nosferatu en Tabu klinken redelijk bekend. Maar Der brennende Acker? Toch was dit winterse Kammerspiel van F.W. Murnau destijds een gebeurtenis. De akker uit de titel blijkt een olieveld waar boerenzoon Peter zijn zinnen op heeft gezet. Live begeleiding door Olga Pashchenko.
Als zijn vader op sterven ligt, keert Johannes terug naar de boerderij die al een tijd door zijn broer Peter draaiende wordt gehouden. De eerzuchtige Johannes wil het bedrijf niet overnemen, wel probeert hij greep te krijgen op een stuk land in eigendom van de lokale adel. Als enige weet Johannes dat zich onder de oppervlakte ervan een oliebron bevindt…
Der brennende Acker volgde op Murnau”s expressionistische meesterwerk Nosferatu (1922); de film gold lange tijd als verloren, werd uiteindelijk teruggevonden, en vormt met elf andere titels het overgebleven deel van Murnau”s 21 speelfilms tellende oeuvre. Het Kammerspiel, met zijn dramatisch uitgekiende gebruik van licht en donker, subtiele beeldcomposities en opnamen van vlammen in de sneeuw geldt als een “kinematographisches Ereignis” en een authentiek meesterwerk.
F.W. Murnau doorliep zijn leerschool als regieassistent van de theaterregisseur Max Reinhardt, die beroemd was om zijn ensceneringen met uitgekiende belichting. Reinhardt was van grote invloed op de expressionistische Duitse cinema; niet alleen Murnau maar ook Ernst Lubitsch en Paul Wegener behoorden tot zijn leerlingen.
De live pianobegeleiding is in handen van de Russische pianiste Olga Pashchenko, die onder meer de masteropleidingen pianoforte en klavecimbel volgde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Richard Egarr.
Details
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.