
Der letzte Mann
Minder bekende film van F.W. Murnau over de tragische neergang van een hotelportier. De expressieve beelden zeggen alles, tekst speelt geen rol. Live muzikale begeleiding door Daan van de Hurk (piano) en Pien Straesser (sopraan). Inleiding door Martin de Ruiter, programmeur stille film en live muziek.

Der letzte Mann getuigt van een in stilte beleefd drama: na jarenlang de gasten van een groot hotel te hebben verwelkomd, moet de portier van een gerenommeerd Berlijns hotel het veld ruimen voor een jongere man. Hij wordt verbannen naar de toiletafdeling en verliest status en waardigheid; zijn vrouw weet echter van niets…
De film was destijds zeker gedurfd: om de tragische neergang van de portier te schetsen, had de regisseur van Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922) niet meer nodig dan één tussentitel. Alles wordt verteld door middel van het expressieve camerawerk, dat grote impact had op de ontwikkeling van de cinema. “De camera moet niet stilstaan, maar moet overal zijn”, aldus Murnau.
Met een inleiding door Martin de Ruiter, programmeur van stille films en live muziek, en live begeleiding door Pien Straesser (sopraan) en Daan van de Hurk (piano). Van den Hurk is gevormd als klassiek pianist en jazzpianist en speelt vaak bij stille-filmvoorstellingen op festivals (o.a. Pordenone Silent Film Festival); hij was ook te horen op NPO Radio 4 en stond op de podia van Paradiso en TivoliVredenburg.
Sopraan Pien Straesser werkte onder meer met het Koor Nieuwe Muziek en zong missen van Mozart en Schubert en werk van moderne componisten als Alban Berg en Arnold Schönberg. Straesser begeleidt regelmatig de stille-filmvoorstellingen van het filmmuseum.
Details


Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.