
Die Angst des Tormanns beim Elfmeter
Een derderangskeeper wordt van het veld gestuurd en vermoordt een bioscoopcaissière, waarna hij bevangen wordt door de angst voor de gevolgen van zijn daad - de 'angst voor de strafschop'. Camerawerk van Robby Müller, aan wie EYE een tentoonstelling wijdt.

Na de moord verlaat de keeper de stad en bezoekt een oude kennis ergens vlakbij de grens. Hij maakt lange wandelingen en maakt praatjes met de mensen uit de streek: dorpelingen, veldwachters, douanebeambten, kapsters. Maar na een paar dagen wordt hij meer en meer bevangen door de angst voor de gevolgen van zijn daad. Hij keert terug naar de stad, in afwachting van het moment dat die bijzondere 'strafschop' genomen gaat worden. Geen misdadiger, maar een man die in snel tempo krankzinnig begint te worden.
Wenders schreef het scenario voor zijn eerste speelfilm na de opleiding aan de fiilmacademie op basis van Peter Handkes gelijknamige novelle.
Robby Müller, terugblikkend: “We hadden ons voorgenomen: geen mooifilmerij, of ergens onderweg stoppen omdat het er zo mooi is. Omdat we het niet konden laten hebben we wel een kunstcassette gemaakt van mooie plaatjes, maar met de plechtige belofte die niet te gebruiken (...) Ik vind het echt heel goed van Wim dat hij die opnamen inderdaad niet gebruikt heeft, het was alleen maar esthetisch mooi, het hoorde niet bij het verhaal.”
Vertoning van de digitale restauratie (4K).
Details


Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
