Dolemite
D'Urville Martin / US, 1975 / 90 min.
Nadat hij in de jaren zestig en zeventig enige faam had verworven met verhalen over de figuur Dolemite, besloot komiek Rudy Ray Moore de overstap te maken naar de filmset. En waarom ook niet? Met Dolemite dacht Moore - terecht - een graantje te kunnen meepikken van het ongekende succes van actiefilms met een voornamelijk zwarte cast.
Titelpersonage Dolemite is een zwarte pooier en nachtclubeigenaar die door toedoen van zijn compagnon Willie Green in het gevang is beland. Na zijn vrijlating zweert Dolemite wraak op de schoft die het inmiddels met de autoriteiten, van de politie tot de burgemeester, op een akkoordje heeft gegooid. En dat onder het motto: 'Dolemite is my name and fuckin' up motherfuckers is my game!'
bravoure
Met Dolemite bewees Moore zich als een sluwe zij-instromer op de Blaxploitationmarkt. Weliswaar was zijn filmkennis, evenals zijn talent als acteur, beperkt, maar het waren zijn rotsvaste zelfvertrouwen en bravoure die van zijn wat onbeholpen debuut een succes maakten. De film zou op een budget van een slordige honderdduizend dollar zo'n 12 miljoen opbrengen, waarna Moore zijn kunstje een jaar later herhaalde met de sequel The Human Tornado.
funky score
En eerlijk is eerlijk - artistiek speelt Dolemite misschien niet in dezelfde divisie als Shaft of Superfly, met zijn kostuums in alle kleuren van de regenboog, hilarische kungfu-gevechten, onafgebroken vuilbekkerij en funky score, levert de film camp van het hoogste niveau. Een prestatie die vorig jaar werd geëerd met een heuse Moore-biopic, de Netflix-productie Dolemite Is My Name.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
D'Urville Martin
Productiejaar
1975
Productieland(en)
US
Originele titel
Dolemite
Lengte
90 min.
Taal
Engels
Ondertiteling
ENG
Drager
.mp4
Onderdeel van
Black Light
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.