Een avond met Eric de Kuyper
Bij de opening van het Eric de Kuyper-weekend gaat oud-Filmmuseum-programmeur Peter Delpeut in gesprek met de voormalig adjunct-directeur van het Filmmuseum over diens rijke carrière. Studenten van het Conservatorium van Amsterdam spelen live bij Pierrot lunaire en pianist Martin de Ruiter begeleidt de vertoning van een Bits & Pieces-compilatie.
De Kuyper en Delpeut zijn goede bekenden; ze werkten begin jaren negentig in het Filmmuseum en gooiden de deuren open van het toen nog voornamelijk als archief en verzamelaar opererende instituut.
vergeten snippers
Bijzonder was de manier waarop de twee de wereld van de vroege (stille) film toegankelijk maakten en aandacht vroegen voor de vaak vergeten “snippers” film in de archieven: de niet geïdentificeerde filmfragmenten die soms van een wonderbaarlijke schoonheid zijn. Delpeut en De Kuyper begonnen deze stukjes vergeten filmgeschiedenis te monteren in aparte Bits & Pieces–voorstellingen, waarvan Eye er inmiddels zo”n zeshonderd op de rol heeft staan.
huurkazernemelodrama
Pierrot lunaire is de verfilming van Arnold Schönbergs atonale liederencyclus over Pierrot, de melancholische clownsfiguur uit de commedia dell”arte. De jongeman ontmoet drie vrouwen die alle drie invloed hebben op zijn groei naar volwassenheid. Experimentele productie door drie destijds jonge regisseurs (Arno Kranenborg, Paul Ruven en Eric Velthuis) onder supervisie van Eric De Kuyper. Live begeleiding door studenten van het Conservatorium van Amsterdam (spreekstem, piano, fluit, klarinet, viool en cello).
Ook zijn er fragmenten te zien uit Naughty Boys (1982), een van de vier speelfilm die De Kuyper regisseerde. Ze werden internationaal geprezen als intelligente odes aan de klassieke Hollywoodfilm; De Kuyper vertelt over zijn werk als regisseur in zijn gesprek met Delpeut.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Filmische hartstochten
Hij noemde zich ooit schertsend een ‘talentenpuinhoop’ en een man die er nooit in is geslaagd een ‘echte carrière’ op gang te brengen. Wat wellicht een ironische manier is om zijn ongebruikelijke veelzijdigheid als erudiet filmdocent, schrijver, regisseur en programmeur tussen aanhalingstekens te zetten.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.