Election Night
Underground: Election Night
Live magazine bij de Amerikaanse verkiezingen van dinsdag 5 november met gasten, en korte experimentele films uit de politiek geëngageerde underground van de jaren zestig, waarin beelden uit de massamedia door de wringer worden gehaald.
Eye brengt verleden en actualiteit bij elkaar in een rondetafelgesprek en een selectie korte experimentele films waarin de tumultueuze ontwikkelingen van de jaren zestig in de Amerikaanse samenleving aan de orde komen. Hoe verhouden het engagement en activisme van de undergroundkunstenaars van toen zich tot de tot de huidige situatie in de Verenigde Staten?
Gasten zijn: Manon Portos Minetti (Amerikanist, cultureel programmamaker en activist), Matthew Wilson (kunstenaar, filmmaker en researcher), Akin Hubbard (artistiek directeur van DARKMATTER, experimenteel etnograaf) en Mary Oliver speelt viool (geïmproviseerde muziek en avant-garde jazz).
Programma
Black TV (Aldo Tambellini, 1964/68, 10')
Opnamen van tv-journaals, doorsneden met (geabstraheerde) beelden van Tambellini’s eigen experimentele video’s; Black TV is een compilatie van gruwelen die de wereld teisteren, waaronder de moord op Robert Kennedy, de Vietnam-oorlog en het brute politiegeweld bij de Democratische Conventie van 1968 in Chicago, op de kijker afgevuurd met de snelheid van een machinegeweer, tussen 1964 en 1968 door Tambelllini in steeds nieuwe, geüpdatete versies vertoond.
Rat Life and Diet in North America (Joyce Wieland, 1969, 16')
Joyce Wieland filmde een geestig-wrange dierenparabel over de botsing tussen de Wet en rebelse actievoerders. Een aantal ratten (tamme woestijnratten) zit opgesloten als politiek gevangene, maar weet aan hun bewaker, een kat, te ontsnappen. Hun bestemming: Canada, een utopische vrijhaven. Satire, avonturenfilm, ironisch-politieke fabel: regisseur Joyce Wieland wist een snaar te raken in de tijd van de vredesbeweging, massale studentenprotesten en dienstplichtweigeraars (die vaak de vluchtroute naar Canada kozen om niet in Vietnam te hoeven vechten).
Report (Bruce Conner, 1967, 13')
Found-footagefilm in twee delen, met als bronmateriaal verschillende opnames van de moord op John F. Kennedy, Dallas, Texas, 1963. Hoe brachten de media de – nooit echt opgehelderde – moord naar het publiek? Wat was het effect van de live opnames en latere montages, welke rol speelden de tv en de nieuwsorganisaties in de verwerking van dit schokkende event? vroeg kunstenaar-filmer Bruce Conners zich af. De repeterende beelden, vergezeld van een soundtrack met daarop het geluid van diverse radiouitzendingen, maken nog steeds diepe indruk.
Great Society (Marvin Fishman/Newsreel Collective, 1967, 15')
In opdracht van het Amerikaanse tv-netwerk CBS maakten Oe Masanori en Marvin Fishman, in dienst van Newsreel Collective en Third World Studios, de ‘dollemansrit’ Great Society, zes collages van Amerikaanse journaalbeelden die de kijker verblinden en ontredderen. ‘Great Society’ was de verzamelnaam van een initiatief van president Lyndon B. Johnson om armoede en raciale ongelijkheid te bestrijden.
Breathdeath (Stan VanderBeek, 1964, 15')
Met prijzen onderscheiden animatie-collagefilm in de vorm van een surrealistische fantasie, gebaseerd op 15e-eeuwse houtsnedes met de dans der doden als onderwerp. VanDerBeek doorsnijdt foto’s en beelden van nieuwsjournaals met opnamen van mensen die de Twist dansen; opstijgende straaljagers, marcherende soldaten, de paddenstoel van een atoombom: een barrage aan beelden, in hoog tempo gemonteerd, met referenties naar de Lumière-broers, Buster Keaton, Harpo Marx en Marilyn Monroe.
Dit is onderdeel van
Details
Productiejaar
2024
Lengte
161 min.
Voertaal
Engels
Productieland(en)
NL
Onderdeel van
Eye on Art
Eye on Art is een programmareeks op het raakvlak van film en andere kunsten. Eye on Art sluit aan bij de actualiteit, met voorstellingen rond hedendaagse kunstenaars en programma’s bij belangrijke tentoonstellingen, manifestaties en Eye-activiteiten.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.