
Erkka Nissinen & Nathaniel Mellors
Erkka Nissinenen en Nathaniel Mellors oogstten groot applaus op de Biënnale van Venetië voor hun absurde, sociaalkritische installatie The Aalto Natives. De Finse bijdrage aan de biënnale is nu ook te zien in het Cobra Museum; artistiek directeur Xander Karskens vertelt over het werk van de kunstenaars van wie het filmmuseum een selectie films vertoont, een deel ervan was niet eerder in Nederland te zien.

Artnet News repte van een “mesjogge onderneming – op de best mogelijke manier”. En het respectabele Die Welt berichtte over de “zeer vermakelijke afstraffing van ons krampachtig vasthouden aan religie en vooruitgang”. Waarmee de ontvangst van The Aalto Natives op de biënnale van Venetië duidelijk maakte dat engagement niet altijd loodzwaar en humorloos hoeft te zijn.
Vanavond vertelt Xander Karskens, curator van het Finse paviljoen op de Biënnale van Venetië, over het werk en de drijfveren van Erkka Nissinenen (1975) en Nathaniel Mellors (1974). Satire en humor zijn hun instrument om een draai te geven aan actuele maatschappelijke vraagstukken. Daarmee vermijden de kunstenaars het bestraffende morele toontje van veel geëngageerde kunst. Tegelijkertijd is hun videowerk complex in beeldtaal en rijk aan sociaalpolitieke referenties. Hoe doen ze het?
ongelikte holbewoner
Van Mellors vertoont EYE The Sophisticated Neanderthal Interview (2017, 22'); van Nissinen zijn Polis X (2012, 26”27”), Rigid Regime (2012, 13”17”) en Tilaa Massa (2013, 15”29”) te zien.
In het absurdistische The Sophisticated Neanderthal Interview gaat een Neanderthaler aan de haal met de vooropgezette mening van de journalist die hem interviewt; sterker nog, de voorganger van homo sapiens blijkt slimmer dan zijn gesprekspartner en zet diens idees reçues over de Neanderthaler als ongelikte holbewoner volledig op de kop.
surrealistisch gehakt
Erkka Nissinen (1975) laveert in zijn videowerk tussen ernst en lichtvoetige stunteligheid. Alles doet hij volgens de beproefde do-it-yourself methode – Nissinen werkt met HD-video en 3D-computeranimatie – steeds weet hij filosofische thema”s in te kleden in droogkomische situaties. In zijn films kan alles en wordt alles op losse schroeven gezet. Wat te denken van een “eenarmige outsider” die per helikopter wordt gedropt in een community om “inspiratie” te brengen (Rigid Regime)? Of een onderzoek naar de wat minder fatsoenlijke onderbuikgevoelens in de Griekse stadsstaat, de polis, ooit het ideaal van vroege beschaving (Polis X)?
Nissinen maakt surrealistisch gehakt van aannames, ideeën en historische werkelijkheid. Tilaa Massa (Material Conditions – Inner Spaces, 15”29”) is een slapstick pur sang over drie mannen die – met Marx in het achterhoofd – de wereld willen veranderen. Ze eindigen zingend op zoek naar hun innerlijke zelf…
Samenwerking met het CoBrA Museum.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Eye on Art
Eye on Art is een programmareeks op het raakvlak van film en andere kunsten. Eye on Art sluit aan bij de actualiteit, met voorstellingen rond hedendaagse kunstenaars en programma’s bij belangrijke tentoonstellingen, manifestaties en Eye-activiteiten.



Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.