eXistenZ
David Cronenberg / US, 1999 / 98 min.
‘Is dit jouw werkelijkheid of de mijne?’ Zo zou je de opzettelijk verwarrende plot van eXistenZ kunnen sammenvatten. Cronenbergs verkenning van de virtual reality-wereld kent tal van knap verzonnen verwikkelingen rond een (body)horror-sf-achtige storyline. Play or be played!
De briljante gamedesigner Allegra Geller (Jennifer Jason Leigh) heeft een nieuw spel ontwikkeld dat verder gaat dan alle andere bekende games: eXistenZ. Spelers pluggen via een in de ruggenwervel geboord gat in op een organische gamepod en verdwijnen in een virtuele wereld: de grens tussen werkelijkheid en verbeelding raakt uitgewist.
Geller slaat op de vlucht wanneer anti-game-terroristen – ze bestaan, echt! – haar bedreigen. De enige op wie ze nog vertrouwt is haar marketingassistent Ted Pikul (Jude Law). De twee proberen de gamehackers op het spoor te komen door diep af te dalen in de krochten van eXistenZ, met alle hallucinerende sci-fi-thrillergevolgen van dien. (“That wasn't me. That was my game character”)
ExistenZ werd bij uitbreng ontvangen als complex, geslaagd vervolg op Cronenbergs eerdere horrorproducties als The Brood en Videodrome. Lof was er ook voor de overtuigende virtual reality-decors, waar geen CGI-effect aan te pas was gekomen. Naar verluidt zou Cronenberg zich voor het scenario zich stevig hebben laten inspireren door Philip K. Dicks sci-fi-roman The Three Stigmata of Palmer Eldritch.
Zondag 24 augustus verzorgt filosoof en mediakenner Jos Hogenbirk, docent aan het 4e Gymnasium in Amsterdam, een inleiding.
Details
Regisseur
David Cronenberg
Productiejaar
1999
Productieland(en)
US
Originele titel
eXistenZ
Lengte
98 min.
Ondertiteling
NLD
Drager
35mm
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.