Eye beyond Eye
Meet the Archive 2024: Eye beyond Eye
Meet the Archive laat zien hoe en waarvoor de collectie van Eye wordt gebruikt. Deze sessie bestaat uit voorbeelden van samenwerking met externe partners die gebruikmaken van de Eye-collectie. Met een boekpresentatie, werken van twee filmmakers en het nieuwe streamingplatform Film Secession.
Programma
Voorfilm
De sessie begint met de vertoning van twee recent gevonden en gerestaureerde films: Travelogue: Leven in Algerije (FR 1913, 2’) & Joseph Rosenstein's vrouwelijke worstelaars (DE (?) circa 1907, 2')
Boekpresentatie
Het boek Archival Film Curatorship: Early and Silent Cinema from Analog to Digital van Grazia Ingravalle onderzoekt filmarchieven op het snijvlak van institutionele geschiedenis, vroege- en stille-filmgeschiedschrijving en archiefcuratorschap, uitgegeven door Amsterdam University Press. Ingravalle bespreekt drie instellingen die vooroplopen op het gebied van experimenten met filmvoorstellingen en curatorschap. Eye Filmmuseum, het George Eastman Museum (Rochester, NY) en het National Fairground and Circus Archive (Sheffield, GB) dienen als voorbeeld van een dialoog tussen vroege en stille cinema en het digitale tijdperk. In aanwezigheid van de auteur Dr. Grazia Ingravalle, assistant Professor in Film bij de Queen Mary University of London.
Ginta Tinte Vasermane: Artist in Residence
De huidige artist in residence van Eye, Ginta Tinte Vasermane, haalt inspiratie uit de vroege slapstick en vaudeville films voor haar eigenaardige hedendaagse interpretaties van absurde maatschappelijke situaties. In deze korte ‘work in progress’-presentatie deelt zij de resultaten van haar lopende archiefonderzoek binnen de filmcollectie van Eye. Ginta Tinte Vasermane, geboren in Riga (Letland), werkt op het gebied van bewegend beeld, film, video-installatie, beeldhouwkunst, kostuumontwerp en curatorschap. Sinds haar studie aan de Gerrit Rietveld Academie en de Nederlandse Filmacademie woont ze in Amsterdam en exposeerde ze werk op het European Media Art Festival in Duitsland, Kunst Rotterdam en de Stockholm Independent Art Fair. Haar uiteindelijke werk zal in december 2024 worden gepresenteerd in Eye, met installaties en een bijzondere filmvoorstelling.
Film Secession
Film Secession is een betaald streamingplatform met een nauwkeurig gecureerde selectie artistieke stromingen, verschillende filmmakers, periodes en kunstvormen. Abonnees ontdekken niet-lineaire paden door de geschiedenis van de kunst, kunnen zeldzame films bekijken die zijn aangeboden door 's werelds meest vooraanstaande studio's, productiebedrijven en filmarchieven, en hebben speciale toegang tot wereldwijde evenementen. Film Secession bevordert een dieper begrip van ons filmische erfgoed en blaast onze gedeelde creatieve erfenis nieuw leven in.
Eye neemt deel aan Film Secession met het werk van Peter Delpeut en een selectie uit de Desmet-collectie. De eerste Eye-bijdrage van januari 2024 zal na de zomer verrijkt worden met aanzienlijk meer exclusief materiaal. Presentatie door Elif Rongen-Kaynakçi (curator Eye).
Oprichter Richard I. Suchenski heeft een gezamenlijk Ph.D. in History of Art en Film Studies aan de Yale University, is auteur van Projections of Memory: Romanticism, Modernism, and the Aesthetics of Film (Oxford University Press, 2016) en redacteur van Hou Hsiao-hsien (Austrian Film Museum/Columbia University Press, 2014).Mirella Muroni – Attestatie de Vita
Voorafgegaan door een korte introductie door Dorette Schootemeijer (curator Eye) over hergebruik van archiefmateriaal uit de collectie van Eye door filmmakers en beeldende kunstenaars, in het bijzonder van filmmateriaal met betrekking tot de voormalige Nederlandse kolonies in de Oost en de West.
In het project Attestatie de Vita (letterlijk 'bewijs van in leven zijn') maakt Mirella Muroni een combinatie van historisch archiefmateriaal met fictieve verhalen over vrouwen van kleur. Met het doel in een 10-delige serie korte films de afwezigheid van de zwarte vrouw in het in Nederland gearchiveerde erfgoed met terugwerkende kracht kunstmatig te herstellen. In deze ‘work in progress’-presentatie deelt de filmmaker de resultaten van haar lopende onderzoek naar de verschillende mogelijkheden in visuele representatie. Mirella Muroni is scenarioschrijver, filmmaker en adviseur voor het Amsterdamse Fonds voor de Kunst, lid Raad van Toezicht voor festival Oerol en van Nederlands-Caribisch-Italiaanse oorsprong. Momenteel verfilmd ze haar avondvullende Afrofuturistische film Forget All You Know (About Aliens).
Met vertoning van Stop Bugging Me (fragment) en Light-Eye People (korte film, 3’).
De voertaal van dit programma is Engels.
Toegang is gratis, reserveer je ticket via de ‘Bestel tickets’-knop.
Dit is onderdeel van
Details
Productiejaar
2024
Lengte
80 min.
Voertaal
Engels
Productieland(en)
NL
Onderdeel van
Meet the Archive 2024
Meet the Archive biedt een caleidoscopische blik op de werkzaamheden van de restauratoren en curatoren in de collectie van Eye. De Eye-collectie omvat maar liefst 55.000 filmtitels, naast tientallen archieven van regisseurs, filmvakmensen en -instellingen. De opzienbarendste en verrassendste (onderzoeks)projecten van het afgelopen jaar worden op 25 mei nader belicht.
Obsessed with Light
Na Meet the Archive draait om 19:15 Obsessed with Light, een documentaire over dans- en lichtpionier Loïe Fuller (1862-1928), een razend originele performer en uitvinder wier opkomst was verweven met het begin van de cinema. De film combineert interviews met kunstenaars met veel archiefmateriaal, onder andere van Eye.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.