Falling Leaves (Listopad)
Otar Iosseliani / SUHH, 1966 / 91 min.
De belevenissen van de jonge wijningenieur Niko, die de strijd aanbindt met illegale praktijken in een wijncoöperatie. Otar Iosseliani’s eerste lange speelfilm is een satirisch portret van de arbeidsverhoudingen in de Sovjet-Unie, vermengd met bijna documentaire beelden van het alledaagse leven in Georgië’s hoofdstad Tbilisi. Vertoning in het filmprogramma rond Andrej Tarkovski.
Falling Leaves (Listopad), het speelfilmdebuut van de Georgische filmmaker Otar Iosseliani (1934), werd in 1968 geselecteerd voor het filmfestival van Cannes, waar hij de FIPRESCI-prijs won. Nadat zijn film Pastorale in 1976 door de Sovjet-autoriteiten op de plank verdween, emigreerde hij in 1984 naar Frankrijk, waar hij sindsdien woont en werkt. Eye heeft verschillende films van Iosseliani in de collectie, waaronder deze zeldzame 35mm-kopie van Listopad, een satirisch portret van de jonge wijningenieur Niko, die de strijd aanbindt met illegale praktijken in een wijncoöperatie.
verlies van spiritualiteit
In 1973 werd Tarkovski gevraagd met welke Sovjet-cineasten hij zich het meest verwant voelde: 'Ik denk dat Giorgi Shengelaya en Otar Iosseliani buitengewoon begaafd zijn. Ze zullen nog veel meer prachtige films maken. Ik zou echter Iosseliani met zijn twee films, Lived Once a Song-Thrush en Falling Leaves, op nummer één willen plaatsen.' Iosseliani zei zelf over zijn films: “De vernietiging van menselijke relaties is de grootste schade die onze hedendaagse maatschappij veroorzaakt. In alle films die ik heb gemaakt heb ik deze breekbaarheid, die gepaard gaat met verlies van spiritualiteit, geprobeerd aan te tonen.”
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Otar Iosseliani
Productiejaar
1966
Productieland(en)
SUHH
Originele titel
Falling Leaves (Listopad)
Lengte
91 min.
Taal
Russisch, Georgisch
Ondertiteling
ENG
Drager
35mm
Onderdeel van
Andrei Tarkovsky
Met beeldrijke en associatieve vertellingen als Andrej Roebljov (1966), Solaris (1971), De spiegel (1974) en, vooral, Stalker (1979), verwierf Andrej Tarkovski (1932-1986) faam als een van de belangrijkste vernieuwers van de cinematografische taal. Eye wijdt dit najaar een solotentoonstelling en een filmprogramma aan de vermaarde filmer-mysticus en zoomt in op Tarkovski’s zoektocht naar existentiële waarheid.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.