Filmliga: Structures
Eye on Art deze week als FB stream met avantgarde films van de Filmliga. De Filmliga, opgericht in 1927, stelde voor het eerst film als kunstvorm voorop. Ze zagen film als autonome kunstvorm, de zogenaamde ‘absolute film’, waarbij ritme, montage en compositie op de voorgrond stonden. Vandaag stadssymfonieën en films over het overwinnen van natuurlijke obstakels. Met live muziek door pianist Oscar Jan Hoogland.
Joris Ivens' De brug, over de hefbrug in de Rotterdamse Koningshaven, is een studie in puur kijken en dynamisch monteren. Hoogstraat van Andor von Barsy is een levendige stadssymfonie over drukte in deze Rotterdamse winkelstraat. Fragment nul uur nul speelt melodisch met vorm en beeld. Het is een prachtig voorbeeld van de manier waarop de Filmliga films monteerde, of alleen fragmenten en losse eindjes liet zien, met pure schoonheid als gevolg.
Ook te zien zijn films van de nieuwe generatie filmmakers van destijds: Frans Duponts absolute film Diepte en ten slotte J.C. Mols architectonische abstractie Kristallen in kleur.
Met inleidingen door Marius Hrdy, voormalig curator in residence van Eye. Live muziek door pianist Oscar Jan Hoogland.
programma
De brug (Joris Ivens, 1928, stil, 35mm, 16')Fragment nul uur nul (Andor von Barsy/Simon Koster/Otto van Neijenhoff 1928, stil, 35mm, fragment 5')Hoogstraat (Andor von Barsy, 1929, stil, 35mm, 11')Diepte (Frans Dupont, 1933, 35mm)Kristallen in kleur (J.C. Mol, 1927, stil, 35mm, 9')
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Eye on Art
Eye on Art is een programmareeks op het raakvlak van film en andere kunsten. Eye on Art sluit aan bij de actualiteit, met voorstellingen rond hedendaagse kunstenaars en programma’s bij belangrijke tentoonstellingen, manifestaties en Eye-activiteiten.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.