Disco, angels and other kinds of space time travel
Fiona Tan en gasten: kunst, film, wetenschap
Tijdens dit programma wordt werk vertoond van kunstenaars en filmmakers John Akomfrah, Rosa Barba, Elizabeth Price en Fiona Tan. Deze avond vindt plaats in het kader van het symposium Mountains and Molehills dat de Academie van kunsten organiseert rondom het werk van Fiona Tan in de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.
Fiona Tan staat bekend om haar video- en filminstallaties waarin ze herinneringen, geschiedenis, globalisatie en de rol van afbeeldingen onderzoekt. Van 2 oktober tot en met 8 januari is haar werk bij Eye te zien in de tentoonstelling Mountains and Molehills.
Op 2 december vindt het symposium Mountains and Molehills plaats in het auditorium van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen aan de Kloveniersburgwal te Amsterdam. Dit symposium draait om thema's die volgens Fiona Tan vandaag van cruciaal belang zijn. Onderwerpen die het potentieel hebben om over verschillende disciplines en vermeende tegenstellingen heen te reiken: kunst versus wetenschap, theorie versus praktijk, fysiek versus immaterieel, origineel versus kopie, herinnering versus interpretatie. Tot de deelnemende kunstenaars, theoretici en wetenschappers behoren onder meer Douwe Draaisma, Rosa Barba, Elizabeth Price, Hanneke Grootenboer, Erika Balsom, Christa Blümlinger, Patricia Pisters en Sophie Berrebi. Meer informatie en aanmelding.
Voorafgaand aan de screening gaat Fiona Tan in gesprek met Elizabeth Price en Rosa Barba. De volgende films worden vertoond:
Programma
Rosa Barba, Inside the Outset: Evoking a Space of Passage (2021)
Het project Inside the Outset bestaat uit twee delen: een film en de installatie van een openluchtbioscoop in de door de VN gecontroleerde ‘Groene Lijn’ bufferzone op Cyprus. De staakt-het-vurenlijn verdeelt het eiland in noord en zuid en vormt het uitgangspunt van Barba's artistieke interventie. De film is opgenomen op Cyprus, met onderwateropnames van het Mazotos scheepswrak en luchtopnames van archeologische opgravingen. In de film onderzoekt Barba betwiste ruimtes, zowel mentaal als geografisch, om een nieuw perspectief te bieden.
Elizabeth Price, User Group Disco (2009)
Dit werk is de tweede video in Price's serie New, Ruined Institute. Elke aflevering van de serie speelt zich af in een andere kamer binnen een fictief instituut. User Group Disco toont de Hall of Sculptures, waar alleen een reeks alledaagse objecten zichtbaar zijn, dwarrelend in een zwarte leegte. Er is geen duidelijke architectuur of menselijke aanwezigheid. Op het scherm flitst tekst die een verhaal vertelt over deze objecten, de instelling die ze bewaart en het verlangen naar consumentisme. Het werk wordt begeleid door een speciaal gecomponeerde meeslepende soundtrack.
Fiona Tan, News from the Near Future (2003)
In News from the Near Future komen verschillende belangrijke thema’s uit Tans oeuvre aan bod. De film verkent het geheugen en het verstrijken van de tijd aan de hand van archiefbeelden afkomstig uit de collectie van Eye. De zwart-witbeelden zijn ingekleurd om een bijna schilderachtige textuur te creëren. Het terugkerende motief is water - de zee, waarop allerlei boten varen, van kleine jachten tot veel grotere stoomschepen; golven die tegen de kust slaan; landschappen met enorme watervallen en rampzalige overstromingen. De beelden herinneren ons aan de ambivalentie in de relatie tussen mens en natuur.
John Akomfrah, The Last Angel of History (1996)
The Last Angel of History is een sci-fi documentaire over Afrika, geschiedenis en geheugen. De film neemt ons mee op reis, van de marges van de zwarte cultuur naar het interstellaire hart ervan. In The Last Angel of History brengt Akomfrah een nieuwe interface in kaart, waarbij verbindingen en dialogen tot stand worden gebracht tussen diverse zwarte interstellaire partijen die veel gemeen hebben, maar voor het grootste deel niet op de hoogte zijn van elkaars bestaan: van Sun Ra tot Nichelle Nichols, van George Clinton tot Lee Perry, A Guy Called Gerald, Goldie en Underground Resistance.
Dit is onderdeel van
Details
Productiejaar
2022
Lengte
121 min.
Voertaal
Engels
Productieland(en)
NL
Onderdeel van
Eye on Art
Eye on Art is een programmareeks op het raakvlak van film en andere kunsten. Eye on Art sluit aan bij de actualiteit, met voorstellingen rond hedendaagse kunstenaars en programma’s bij belangrijke tentoonstellingen, manifestaties en Eye-activiteiten.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.