Forbidden planet
Fred Wilcox / US, 1956 / 98 min.
Op een verre planeet heeft een onzichtbaar monster verwoestend huisgehouden in een menselijke kolonie. Maar hoe alien is deze alien eigenlijk? Klassieke sciencefiction met een onheilspellende elektronische score voor extra kippenvelbeleving.
Lang voordat hij zichzelf opnieuw uitvond als droogkomische brekebeen in de rampenfilmspoof Airplane! en de Naked Gun-films, was Leslie Nielsen te zien in serieuzer werk. In Forbidden Planet leidt hij als captain John J. Adams de missie naar een kolonie op een verre planeet, waarvan al langere tijd geen teken van leven meer is vernomen. De bemanning wordt ontvangen door Dr. Morbius en diens dochter die samen met een robot als enigen zijn ontkomen aan een onzichtbaar dodelijk gevaar. Maar is Morbius zelf wel te vertrouwen?
R2D2
Voor de goede verstaander verwees het monster uit de film, gemodelleerd naar Sigmund Freuds Id - het onbeheersbare onderbewuste - naar de toenmalige angst voor communistische infiltratie in de Amerikaanse maatschappij. Voor de plot haalden de makers de mosterd bij Shakepeares The Tempest, om die vervolgens weer door te geven aan de makers van Star Trek en Alien. En wie in Forbidden Planet's Robby the Robot niet een voorvader van ene R2D2 ziet, heeft zand in zijn ogen.
tijd te ver vooruit
Maar Forbidden Planet is bovenal de allereerste film met een volledig elektronische score, gecomponeerd door het echtpaar Louis en Bebe Barron dat al vanaf de jaren veertig experimenteerde met vervreemdende soundscapes. Niet tevreden met hun eigen obscure niche binnen de muzikale avant-garde verlegden de Barrons midden jaren vijftig de focus naar Hollywood. Hun werk voor Forbidden Planet was misschien wel het meest baanbrekende aspect van de film. Hun achilleshiel: ze waren hun tijd te ver vooruit. Forbidden Planet bleef hun enige moment of glory.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Fred Wilcox
Productiejaar
1956
Productieland(en)
US
Originele titel
Forbidden planet
Lengte
98 min.
Drager
DCP
Onderdeel van
Tales of the Future
Met Eye on Sound: Tales of the Future laat Eye de invloed van de synthesizer op filmmuziek en sounddesign horen. Tales of the Future verhaalt hoe de synthesizer uitgroeide tot onmisbaar instrument in de filmmuziek.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.