Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
still Forever a Woman (Kinuyo Tanaka, JP 1955)

Forever a Woman

Kinuyo Tanaka / JP, 1955 / 106 min.

Eye vertoont vier vergeten films van Kinuyo Tanaka. Zij was een baanbrekende Japanse regisseur in een studiosysteem dat vrouwelijke regisseurs actief ontmoedigde. Forever a Woman vertelt het verhaal van een pas gescheiden vrouw bij wie borstkanker in een laat stadium is vastgesteld.

poster Forever a Woman (Kinuyo Tanaka, JP 1955)

Forever a Woman wordt algemeen beschouwd als Kinuyo Tanaka's eerste persoonlijke film, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de dichter Fumiko Nakajo. Tanaka en scenarioschrijver Sumie Tanaka (een oud-medewerker van Mikio Naruse) snijden grote thema's aan als sterfelijkheid, seksualiteit en vrouwelijke onafhankelijkheid, verteld met een eerlijkheid en durf die zijn weerga niet kent in de naoorlogse Japanse cinema.

4K-restauratie

Over Kinuyo Tanaka

In samenwerking met Camera Japan vertoont Eye vier films van Kinuyo Tanaka. Haar zes baanbrekende speelfilms vormen een klein, radicaal oeuvre over progressieve vrouwen. Hoewel ze al lang bekendstond als een iconische actrice in films van Yasujiro Ozu, Kenji Mizoguchi en Mikio Naruse, is Tanaka's eigen werk als filmmaker opvallend afwezig in de meeste studies van de Japanse cinema.

Tanaka's films worden steevast verteld vanuit een vrouwelijk perspectief. Zij weigeren zich te conformeren aan beperkende sociale rollen (bijvoorbeeld de 'perfecte vrouw') terwijl ze op zoek zijn naar onafhankelijkheid en individuele keuzevrijheid.

Met mededogen bekritiseert Tanaka de sociale omstandigheden en krachten die de strijd van haar heldinnen vormen: de reductie van een vrouw tot passieve romantische partner (The Moon Has Risen, 1955), taboes rond sterfelijkheid en het vrouwelijk lichaam (Forever a Woman, 1955), koloniale politiek (The Wandering Princess, 1960) en religieuze vervolging en verboden liefde (Love Under the Crucifix, 1962).

Inleiding

De voorstelling wordt ingeleid (op video) door Dr. Irene Gonzalez-Lopez, co-editor van 'Tanaka Kinuyo: Nation, Stardom and Female Subjectivity' (2018), de eerste Engelstalige studie naar het werk van acteur en regisseur Kinuyo Tanaka. In het online magazine van Eye verschijnt binnenkort een artikel over Tanaka van haar hand. Het boek over Tanaka is opgenomen in de collectie van de Eye Study.

Dit is onderdeel van

Details

Regisseur

Kinuyo Tanaka

Productiejaar

1955

Productieland(en)

JP

Originele titel

Chibusa yo eien nare

Lengte

106 min.

Taal

Japans

Ondertiteling

ENG

Drager

DCP

Onderdeel van

Restored & Unseen

Zet een paar filmliefhebbers bij elkaar en binnen de kortste keren gaat het gesprek over titels die nodig moeten worden ingehaald of juist teruggezien. Bij voorkeur op het grote doek, van erkende meesterwerken tot vergeten pareltjes. Restored & Unseen komt aan die vraag tegemoet, met tweewekelijkse voorstellingen van gerestaureerde klassiekers en herontdekte films, toegelicht door Eye-programmeur Leo van Hee of speciale gasten.

Lees meer
campagnebeeld Restored & Unseen
still Forever a Woman (Kinuyo Tanaka, JP 1955)
still Forever a Woman (Kinuyo Tanaka, JP 1955)

Mede mogelijk gemaakt door

logo Camera Japan Festival
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op