Future in the Past: Shorts
Future in the Past: Shorts
Deze korte films tonen beschadigde plaatsen, landschappen en overblijfselen die het geweld en de onderdrukking nog in zich dragen. De films nodigen je uit om na te denken over de imperiale geschiedenissen die nog altijd aanwezig zijn in de voormalige Sovjet-Unie. Q&A met Olena Newkryta en Gulzat Egemberdieva.
Deze korte films laten zien hoe krachtig beelden kunnen zijn bij het vormgeven van ons begrip van geografie. De landschapsbeelden tonen een beschadigde omgeving, als getuige van de vroegere onderdrukking. De films over geheugen, landschap en de echo's van de geschiedenis bieden een meeslepende ervaring, die ons begrip van de verwevenheid tussen visuele geografie en collectief geheugen verdiept.
De vertoning wordt gevolgd door een Q&A met de filmmakers Olena Newkryta en Gulzat Egemberdieva.
Programmeurs van de Toekomst
Future in the Past is onderdeel van het programma Not a Map But a Trace: Former Soviet Land Reclaimed, samengesteld door Programmeur van de Toekomst Kseniia Bespalova. De films die ze uitzocht volgen alternatieve visuele geografieën van de voormalige Sovjet-Unie. Ze tonen beschadigde landschappen die de herinnering aan de onderdrukking nog altijd in zich dragen. Zo worden de landschappen heroverd op de overheersende verhalen van het staatssocialisme.
Eerste lichting
Drie Programmeurs van de Toekomst presenteren deze zomer hun eerste filmprogramma's in Eye. Ze behoren tot de eerste lichting van een traineeship voor toekomstige filmprogrammeurs, in 2022 opgezet door Eye.
Programma
Ostrannenie (Alex Anikina, GB/RU 2015, 8')
Een geschiedenis van denkbeeldige landen vanaf de tijd dat de aarde op de rug van olifanten rustte tot de huidige tijd van Google Maps en glossy stockfootage.
The Communist Revolution Was Caused by the Sun (Anton Vidokle, KZ 2015, 34')
Deze sciencefiction documentaire laat de visuele ongelijkheid zien tussen het traditionele steppelandschap en symbolen van socialistische vooruitgang. De film toont de poëtische kant van de zonnekosmologie van Sovjet-biofysicus Alexander Tsjizjevski. De film, opgenomen in Kazachstan waar Tsjizjevski gevangen zat, introduceert zijn onderzoek naar de impact van zonne-emissies op de menselijke sociologie, psychologie, politiek en economie in de vorm van oorlogen, revoluties, epidemieën en andere omwentelingen.
A Swim (Salomé Jashi, GE 2012, 12')
Observerende film over woningen in dezelfde kleur die in lijnen en rijen zijn gebouwd. Deze nederzetting in Tserovani, die werd gebouwd voor de ontheemden na de oorlog met Rusland in 2008, is een visualisatie van een sociaal systeem in Georgië.
Moscow Time (Gulzat Egemberdieva, Chubak Egemberdiev, KG 2020, 12')
Het negenjarige meisje Anara woont met haar twee grootmoeders in Engilchek, een voormalige door de Sovjet-Unie gemilitariseerde 'geheime stad' in de bergen van Kirgizië. Het ochtendnieuws van voormalig Radio Moskou dringt hun bestaan binnen. Wat zijn de perspectieven van Anara? Samen met haar moeder als arbeidsmigrant naar Rusland gaan of opgroeien in het desolate Engilchek?
Ruins in Reverse (Olena Newkryta, UA/AT 2020, 25')
Deze korte film, opgenomen in het steppeachtige landschap van Zuid-Oekraïne, volgt de ontmanteling van een leegstaand Sovjet-woongebouw, gebouwd volgens een gestandaardiseerd Sovjet-masterplan. Sporen van privélevens en overblijfselen van ideologieën uit het verleden vinden hun weg naar nieuwe constructies. Sovjet-infrastructuren en geloofssystemen blijven het dagelijks leven beïnvloeden, net als de privatiseringsprocessen aan het begin van de jaren 90. Hoe navigeren de bewoners tussen de socialistische en kapitalistische ruïnes?
Lees het essay van Kseniia Bespalova over het programma Not a Map But a Trace: Former Soviet Land Reclaimed in het online magazine.
Dit is onderdeel van
Details
Productiejaar
2023
Lengte
126 min.
Voertaal
Engels
Productieland(en)
NL
Onderdeel van
Programmeurs van de Toekomst 2023
Drie Programmeurs van de Toekomst presenteren deze zomer hun eerste filmprogramma's in Eye Filmmuseum. Programmeurs Janilda Bartolomeu, Korée Wilrycx en Kseniia Bespalova behoren tot de eerste lichting van een talentontwikkelingsprogramma voor toekomstige filmprogrammeurs, in 2022 opgezet door Eye. Met cinema uit de Afro-diaspora die tegen de enkelvoudige realiteit ingaan, vrouwelijke kunstenaars over mannelijkheid en alternatieve visuele geografieën van de voormalige Sovjet-Unie.
Eye Film Player
De Programmeurs van de Toekomst presenteren elk een aanvullend programma op Eye Film Player. Vanaf 7 juli zijn er elke week nieuwe titels beschikbaar om thuis te bekijken. De films die Kseniia Bespalova selecteerde zijn vanaf 7 juli te zien.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.