Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
still Hiroshima mon amour (Alain Resnais, FR/JP 1958)

Hiroshima mon amour

Alain Resnais / FR, JP, 1958 / 90 min.

Klassieker waarin een Franse actrice (Emmanuelle Riva) in Hiroshima verliefd wordt op een Japanse architect (Eiji Okada), naar een scenario van Marguerite Duras. Het liefdeskoppel verwerkt de littekens van de Tweede Wereldoorlog. Digitaal gerestaureerde versie (4K). Voorstelling 4 mei met lezing vooraf door schrijver Kader Abdolah. 

poster Hiroshima mon amour (Alain Resnais, FR/JP 1958)

Een Franse actrice (Emmanuelle Riva) en een Japanse architect (Eiji Okada) in Hiroshima delen een traumatisch oorlogsverleden: de vrouw had tijdens de oorlog een verhouding met een Duitse soldaat en werd als landverraadster opgepakt; de jonge architect heeft de verschrikkingen van de atoombom gezien.

vloeiend

Resnais” speelfilmdebuut werd bij uitbreng geprezen om zijn onconventionele vorm; de regisseur besloot geen flashbacks te gebruiken, maar liet heden en (oorlogs)verleden vloeiend in elkaar overlopen. Eye vertoont de recente digitale restauratie van deze naoorlogse klassieker, waarvoor Marguerite Duras het scenario schreef.

lezing Kader Abdolah

Kader Abdolah (Iran, 1954) gaat op 4 mei in op de film van Marguerite Duras in relatie tot het thema shell shock en verschillende manieren van herdenken. Abdolah raakte bekend met romans als Spijkerschrift, Het huis van de moskee en Papegaai vloog over de IJssel. Zijn laatste roman Salam Europa! stond op de longlist van de ECI Literatuurprijs 2017. In datzelfde jaar publiceerde hij ook het ontroerende boek over zijn moeder, Het Gordijn.

Dit is onderdeel van

Details

Regisseur

Alain Resnais

Productiejaar

1958

Productieland(en)

FR, JP

Originele titel

Hiroshima mon amour

Lengte

90 min.

Drager

DCP

Onderdeel van

Shell Shock

Het door de Vietnamoorlog getekende personage Travis Bickle uit Taxi Driver, de door PTSS gekwelde soldaten in de documentaire Crazy en de ex-tankcommandant uit de animatiefilm Waltz with Bashir delen één ding: ze willen vertellen over wat hen is overkomen om te verwerken. Met Shell Shock geeft Eye ruimte aan de verbeelding van maatschappelijk geweld en traumatische herinneringen in de cinema.

Lees meer
campagnebeeld Shell Shock
still Hiroshima mon amour (Alain Resnais, FR/JP 1958)
still Hiroshima mon amour (Alain Resnais, FR/JP 1958)
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op