Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
still Le livre d'image (Jean-Luc Godard, FR 2018)

Kahlil Joseph selecteert: Le livre d'image

Eye on Art: Kahlil Joseph selecteert Le livre d'image

Bij zijn tentoonstelling bij Eye koos regisseur en beeldend kunstenaar Kahlil Joseph een film die hij graag wil laten zien: Le livre d’image (2018), de essayfilm van Jean-Luc Godard met acht motieven: handen, de trein, nationalisme, geweld, chaos, de wet, imperialisme en revolutie.

poster Kahlil Joseph selecteert: Le livre d'image

Regisseur en beeldend kunstenaar Kahlil Joseph (Seattle, VS, 1981) ontving in 2020 de Eye Art & Film Prize voor zijn werk, dat de grenzen tussen cinema, beeldende kunst, popmuziek en cultuurkritiek doorkruist. Zijn werk is te zien in de tentoonstelling Meriem Bennani, Kahlil Joseph, Karrabing Film Collective: Eye Art & Film Prize. In zijn video-installaties verkent en viert hij de zwarte cultuur van de VS, waarbij hij stereotypen en machtsstructuren bekritiseert.

Godard is een grote inspiratiebron voor Joseph: ‘Ik was totaal geïntrigeerd door Godard. Er zijn geen personages in de films, soms niet eens echte scènes. Ik weet nog dat ik dacht: ‘Loopt Godard zo ver op iedereen vooruit?’’

Le livre d’image

In de aftiteling van zijn essayfilm Le livre d’image citeert Godard Bertold Brecht: 'Alleen een fragment draagt het teken van authenticiteit.' Het is de sleutel tot zijn eigen film, die is samengesteld uit fragmenten uit andere films, YouTube-fragmenten en kunstwerken. Godard bewerkt de beelden, monteert er flarden muziek onder en spreekt zelf al fluisterend de voice-over in.

Le livre d'image is opgedeeld in vijf hoofdstukken, waarin acht motieven zijn te ontwaren: handen, de trein, nationalisme, geweld, chaos, de wet, imperialisme en revolutie. Daarnaast keert een vast Godard-thema terug: het verschil tussen woord en beeld, en tussen werkelijkheid en representatie van de werkelijkheid.

Wat dat laatste betreft, gaat Godard in de tweede helft van zijn prikkelende essay in op de westerse blik op het Midden-Oosten, dat, zo blijkt, vooral als een exotisch oord wordt neergezet. Godard deconstrueert dat beeld echter om er vervolgens een ander beeld tegenover te zetten: dat van filmfragmenten uit het Oosten. [bron filmbeschrijving: IFFR]

Details

Regisseur

Jean-Luc Godard

Productiejaar

2022

Lengte

85 min.

Voertaal

Engels

Productieland(en)

NL

Taal

Frans, Engels, Arabisch, Italiaans, Duits

Ondertiteling

Engels

Onderdeel van

Meriem Bennani, Kahlil Joseph, Karrabing Film Collective

In deze tentoonstelling presenteert Eye het werk van de drie recente winnaars van de Eye Art & Film Prize: Meriem Bennani (2019), Kahlil Joseph (2020) en Karrabing Film Collective (2021). De prijs gaat naar makers die kunst en film samenbrengen op een manier die vernieuwend, inspirerend en van hoge artistieke kwaliteit is.

Lees meer
campagnebeeld Eye Art & Film Prize – Meriem Bennani, Kahlil Joseph, Karrabing Film Collective
still Le livre d'image (Jean-Luc Godard, FR 2018)
still Le livre d'image (Jean-Luc Godard, FR 2018)
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op