
La negra Angustias
Matilde Landeta / MX, 1950 / 82 min.
Eerste film die de Mexicaanse Revolutie laat zien door de ogen van een vrouwelijke hoofdpersoon. Een zwarte geitenhoedster ontpopt zich tot kolonel in de revolutionaire strijd. Zij handelt als een man onder mannen, maar zonder haar visie als vrouw te verloochenen.

In het zuiden van de staat Morelos wordt anno 1903 de jonge Angustias, de dochter van een vrijgevige bandiet, gediscrimineerd omdat ze een vrouw is, een wees, zwart, arm en analfabeet. Nadat ze een man heeft neergestoken die haar probeert te verkrachten, vlucht ze naar de bergen en sluit ze zich aan bij de Zapatista-troepen. Als kolonel volgt de jonge vrouw de idealen van haar vader en brengt ze gerechtigheid onder vrouwen en boeren.
Angustias heeft echt geleefd en werd mede dankzij het boek en de film legendarisch. Haar levensverhaal bood de linkse, anti-racistische en feministische regisseur Matilde Landeta de stof om op een luchtige en onderhoudende manier de strijd aan te binden met de heersende huweliiksen moederschapsideologie. Het einde van de roman, waarin Angustias wel trouwt, vond Landeta ongeloofwaardig en veranderde zij dienovereenkomstig.
Boycot
Matilde Landeta (1913-1999) is als Mexicaanse scenarioschrijver en regisseur een van de pioniers van Latijns-Amerikaanse cinema geregisseerd door vrouwen. Ondanks meerdere boycotpogingen tegen haar, wist ze haar weg te vinden in de complexe wereld van de Mexicaanse cinema. In 1948 verpandde ze haar huis om Tacma op te richten, het bedrijf dat Lola Casanova (1948) produceerde, haar debuut als filmmaakster. Dit werd gevolgd door films als La negra Angustias (1949), Trotacalles (1951) en Nocturno a Rosario (1992).
Distributeur Feministisch Filmkollektief Cinemien was baanbrekend in het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke filmmakers, ook uit de Global South, en bracht deze film destijds uit.
Blackface
In het theater, op televisie en in andere vormen van entertainment zijn helaas stereotiepe beelden van Zwarte mensen al sinds de koloniale periode gebruikt als bron van humor en entertainment.
Voor de hoofdrol in de film La negra Angustias vroeg Landeta Maria Elena Marqués, een witte actrice met een zwart gemaakt gezicht – een problematische beslissing die haar veel kritiek opleverde. De beslissing om Maria Elena Marqués te casten als Angustias is problematisch en moet worden bekeken in de context van die tijd, 1949.
Dit is onderdeel van
Bijzondere vertoningen
Details
Regisseur
Matilde Landeta
Productiejaar
1950
Productieland(en)
MX
Originele titel
La negra Angustias
Lengte
82 min.
Taal
Spaans
Ondertiteling
ENG
Onderdeel van
Feministisch Filmkollektief Cinemien
Eye viert de erfenis van Feministisch Filmkollektief Cinemien (1974-1989), dat baanbrekend was in het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke filmmakers. Het filmprogramma verbindt hun werk met urgente thema’s van nu, waarbij verschillende generaties in gesprek gaan over gelijkheid.



Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN