
Marlene Dumas goes to the Movies: Couples
Tegelijk met het retrospectief Marlene Dumas – The Image as Burden in het Stedelijk Museum Amsterdam verzorgt de in Zuid-Afrika geboren kunstenaar voor EYE drie thematische filmavonden. Deze keer koos Dumas het thema ‘couples’ (paren/koppels), met scènes uit o.a. Liliana Cavani’s The Nightporter en Antonioni’s La notte.

Marlene Dumas nodigt u uit met haar de films te bekijken die haar leven en werk hebben beïnvloed. De twee vorige avonden, in september en oktober, hadden als thema de close-up en de collage. Voor deze laatste aflevering kiest Dumas het thema “couples”, dat vaak in haar schilderijen opduikt en op verschillende manieren wordt uitgewerkt (relatie man-vrouw/kind-moeder/broer-zus/zwart-blank etc.).
Te zien zijn onder meer scènes uit de Japanse film Vrouw in het zand – waarin een vlinderverzamelaar in een kuil valt en gegijzeld wordt door een vrouw –, en scènes uit Michelangelo Antonioni”s beroemde liefdesdrieluik La notte en L”avventura. Als speelfilm koos Dumas Hiroshima mon amour (Alain Resnais), die aansluitend om 21.30 wordt vertoond.
Vrouw in het zand / Suna no onna (Hiroshi Teshigahara, JP 1964); The Nightporter (Liliana Cavani, It.1974); Michelangelo Antonioni: L'avventura (Fr./It. 1961) en La notte (Fr./It. 1961).
Let op: double bill-voorstelling met Marlene Dumas goes to the Movies: Hiroshima mon amour. Prijs (gereduceerd tarief): € 16, -. Double-billkaarten zijn alleen aan de kassa verkrijgbaar. De voorstellingen zijn ook apart te bezoeken, de toegang is dan € 10, - .
Marlene Dumas: The Image as Burden, 6 september 2014 t/m 4 januari 2015, Stedelijk Museum Amsterdam. Deze retrospectieve tentoonstelling is de eerste grote solotentoonstelling in twintig jaar van Dumas in Nederland en brengt meer dan honderd van haar belangrijkste werken bijeen, van de late jaren zeventig tot nu.
Details


Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.