
Meshi
Mikio Naruse / JP, 1951
De film is ook bekend als A Married Life en onder de Japanse titel Meshi.©1951 Toho Co., Ltd.

Michiyo”s kinderloze huwelijk met een drukbezette salary man lijkt tot een halt te zijn gekomen, de sleur van alledag vliegt haar aan, een emotionele crisis ligt op de loer. De komst van haar nicht Satoko doorbreekt Michiyo”s eentonige bestaan, maar zet ook haar huwelijk op losse schroeven. Michiyo keert terug naar haar geboortestad Tokio, waar de Amerikanen het nu voor het zeggen hebben.
Repast is Naruses stilistisch minimalistische bewerking van een – niet voltooide – roman van de feministische schrijver Fumiko Hayashi; de uitgebeende, doeltreffende eenvoud van haar verhalen over het alledaagse leven in naoorlogs Japan vormde een bron van inspiratie voor veel van zijn latere films.
Zonder opsmuk vertelde hij over de worsteling van vrouwen met hun positie in het naoorlogse Japan, die vaak uitzichtloos blijkt. Liet Ozu zijn personages berusten in hun lot, bij Naruse wordt de wanhoop dieper gevoeld en is de toon grimmiger. De werkelijkheid van Naruse is politieker geladen en refereert vaker aan de gevolgen van sociale ongelijkheid.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Mikio Naruse
Productiejaar
1951
Productieland(en)
JP
Originele titel
Meshi
Ondertiteling
ENG
Drager
35mm
Onderdeel van
Mikio Naruse
De eerste feministische filmmaker van Japan, zo werd Mikio Naruse (1905-1969) genoemd. Naruses vrouwen, zoals ultiem belichaamd door zijn steractrice Hideko Takamine, zijn sterk, berekenend, vulgair, humoristisch, onafhankelijk én aantrekkelijk, omdat ze zich er veelal van bewust zijn dat hun lichaam hun enige kapitaal is. Naruse maakte films vanuit het gezichtspunt van de vrouw. Een uniek element binnen de mannenmaatschappij van de toenmalige Japanse filmwereld.



Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.