Midare-gumo
Mikio Naruse / JP, 1967 / 108 min.
De film is ook bekend als Two in the Shadow en onder de Japanse titel Midaregumo.©1967 Toho Co., Ltd.
Een schrijnend drama is het: de jonge, net getrouwde Yumiko is zwanger van haar echtgenoot Hiroshi, een briljante ambtenaar met goede vooruitzichten op een baan in de VS, wanneer hij geschept wordt door een auto. De weduwe is op slag zonder financiële middelen, ondergaat een abortus en weet zich geen raad. Mishima, de chauffeur, biedt Yumiko financiële ondersteuning aan die zij eerst weigert aan te nemen. Later ontmoeten de twee elkaar toevallig in een stadje in het noorden van Japan, een gedoemde, gekwelde romance bloeit op…
Naruse filmde op breedbeeldformaat, in verzadigde kleur, en schilderde de contouren van een liefde in modern Japan, waar menselijke problemen, ongeluk en teleurstellingen niet langer ruggensteun vinden in tradities. De eindscène wordt als een van de meest aangrijpende gezien uit Naruses oeuvre. Volgens Akira Kurosawa waren de films van Naruse als een diepe, brede rivier: kalm aan de oppervlakte, met een razende, wervelende stroom daaronder.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Mikio Naruse
Productiejaar
1967
Productieland(en)
JP
Originele titel
Midare-gumo
Lengte
108 min.
Ondertiteling
ENG
Drager
35mm
Onderdeel van
Mikio Naruse
De eerste feministische filmmaker van Japan, zo werd Mikio Naruse (1905-1969) genoemd. Naruses vrouwen, zoals ultiem belichaamd door zijn steractrice Hideko Takamine, zijn sterk, berekenend, vulgair, humoristisch, onafhankelijk én aantrekkelijk, omdat ze zich er veelal van bewust zijn dat hun lichaam hun enige kapitaal is. Naruse maakte films vanuit het gezichtspunt van de vrouw. Een uniek element binnen de mannenmaatschappij van de toenmalige Japanse filmwereld.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.