
Midareru
Mikio Naruse / JP, 1964 / 98 min.
De film is ook bekend onder de Japanse titel Midareru.©1964 Toho Co., Ltd.

Takamine heeft haar man verloren in WOII. Ze leeft een rustig bestaan, runt de sake-shop van haar schoonouders voor wie ze de zorg op zich heeft genomen. Wanneer haar schoonbroer uit Tokio – een nietsnut en geld verbrassende boemelaar – zijn ouders bezoekt, gebeurt het onverwachte: hij valt voor Takamine (gespeeld door Naruses muze Hideko Takamine). Tegelijkertijd raakt het voortbestaan van de winkel bedreigd door de komst van een supermarkt.
Hoe gaat de buitenwereld met deze relatie om? De schoonfamilie wijst haar af, ziet haar als verboden. De romance tussen een oudere vrouw en een jonge man krijgt extra reliëf door de botsing tussen moderniteit en traditie: het kleine, wat rommelige ondernemerschap maakt plaats voor de Amerikaans georiënteerde efficiëntie van de groothandel.
Naruse maakte portretten van een naoorlogs Japan in de greep van snelle sociale verandering, gezien door de ogen van vrouwelijke hoofdpersonen. Anders dan het werk van zijn beroemde collega”s Ozu en Mizoguchi getuigen Naruses films van een stevig pessimistisch wereldbeeld. “Bij Naruse zijn er geen happy endings”, schreef een criticus, “maar wel ongelooflijk verlichte nederlagen”.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Mikio Naruse
Productiejaar
1964
Productieland(en)
JP
Originele titel
Midareru
Lengte
98 min.
Ondertiteling
ENG
Drager
35mm
Onderdeel van
Mikio Naruse
De eerste feministische filmmaker van Japan, zo werd Mikio Naruse (1905-1969) genoemd. Naruses vrouwen, zoals ultiem belichaamd door zijn steractrice Hideko Takamine, zijn sterk, berekenend, vulgair, humoristisch, onafhankelijk én aantrekkelijk, omdat ze zich er veelal van bewust zijn dat hun lichaam hun enige kapitaal is. Naruse maakte films vanuit het gezichtspunt van de vrouw. Een uniek element binnen de mannenmaatschappij van de toenmalige Japanse filmwereld.

Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.