
No Home Movie
Chantal Akerman / BE, FR, 2015 / 115 min.
Chantal Akerman legde de laatste dagen van haar moeder vast: de routines van een onzichtbare vrouw. Diep ontroerende, persoonlijke documentaire die het leven op intieme, bijna beangstigende wijze benadert. De film bleek Akermans laatste; de regisseur pleegde kort na de première zelfmoord.

No Home Movie is een uitgebeend, ontroerend portret van Akermans moeder in de maanden die voorafgaan aan haar dood en die ze grotendeels doorbracht in haar geordende appartement in Brussel, geïsoleerd van de buitenwereld en ver weg van het beloofde land dat nooit werd bereikt.
Akermans moeder was een Pools-joodse vrouw die Auschwitz overleefde en haar hele leven leed aan chronische angsten, een aandoening die een groot deel van haar dochters creativiteit bepaalde. Akermans preoccupatie met thema”s als culturele identiteit, existentiële verveling, eenzaamheid en manie zijn deels op op de relatie met de moeder terug te voeren.
het verlangen elders te zijn
Akerman onthult beetje bij beetje de krachtige emoties onder de – op het eerste gezicht – alledaagse gedachtewisselingen tussen de dochter en haar moeder. Hoewel de film vol tederheid is, zijn geweld en eenzaamheid nooit ver weg als Akerman probeert om haar moeders schokkende verhaal tevoorschijn te halen - voordat die informatie voor altijd verloren gaat.
Op een naakte manier zien we de kern van Akermans werk: opsluiting, herhaling, confrontatie, labiliteit, het verlangen elders te zijn.
liefhebbend
Chantal Akermans laatste film - de regisseur pleegde twee maanden na de première zelfmoord - is een dialoog met veel van haar eerdere films, vooral wat betreft de routines en structurele strengheid van Jeanne Dielman.
No Home Movie is een meesterlijke bespiegeling over ruimte en tijd, een ontroerende kroniek van een zwaar getekende, maar zeer liefhebbende moeder-dochterrelatie.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Chantal Akerman
Productiejaar
2015
Productieland(en)
BE, FR
Originele titel
No Home Movie
Lengte
115 min.
Drager
DCP
Onderdeel van
Chantal Akerman
Chantal Akerman heeft als een van de eerste film-regisseurs de overstap naar de beeldende kunst gemaakt. Ze is beroemd geworden als feministische avant-gardefilmmaker in de jaren zeventig, en ontdekte halverwege de jaren negentig de mogelijkheden van de tentoonstellingsruimte.



Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.