Odds Against Tomorrow
Robert Wise / US, 1959 / 100 min.
Thrillers over de voorbereidingen van een bankoverval zijn er meer gemaakt. Maar Odds Against Tomorrow gaat óók over racisme. Niet als subplot, maar als integraal onderdeel van het scenario. Deze grensverleggende film noir werd geproduceerd door HarBel, de productiemaatschappij van hoofdrolspeler Harry Belafonte.
Voor wie regisseur Robert Wise kent van zijn uitbundige muzikale spektakels West Side Story en The Sound of Music, zal deze film noir ongetwijfeld als een verrassing komen. Drie Newyorkers beramen een bankoverval in een provincieplaats. Van begin af aan vliegen twee van hen, een racistische misfit (Robert Ryan) en een zwarte muzikant met gokschulden (Harry Belafonte), elkaar in de haren. Dat voorspelt weinig goeds voor de afloop.
Veel van Odds Against Tomorrow werd op locatie gedraaid, wat de film een ongepolijste, realistische atmosfeer meegeeft die vooruit lijkt te lopen op het vroege werk van independents als John Cassavetes. De score van jazzgrootheid John Lewis breekt met de klassieke orkestrale Hollywoodtraditie. Maar het opvallendst is de vanzelfsprekende wijze waarop racisme thematisch met de thrillerplot is verweven.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Robert Wise
Productiejaar
1959
Productieland(en)
US
Originele titel
Odds Against Tomorrow
Lengte
100 min.
Taal
Engels
Ondertiteling
NLD
Drager
35mm
Onderdeel van
Film Noir
Regenachtige straten, kringelende sigarettenrook en mannen met een duister verleden. Het onontkoombare noodlot en de femme fatale, sluw en seksueel onafhankelijk: Eye presenteert deze zomer een uitgebreid programma rond de klassieke film noir, met meesterwerken als The Third Man en In a Lonely Place, met Humphrey Bogart. Met vintage 35mm-prints en fonkelnieuwe restauraties.
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Steun Eye. Word lid van de Eye Society.