Okasan
Mikio Naruse / JP, 1952 / 98 min.
De film is ook bekend onder de Japanse titel Okâ-san.©1952 Toho Co., Ltd.
De titel van de film mag als emblematisch gelden. Naruse toont Tanaka als archetype van de moeder die het beste voor haar kinderen tracht te verwerkelijken. Onvoorwaardelijke liefde, zelfopoffering en toewijding zijn de grote drie in het bestaan van weduwe Tanaka; ze is een hardwerkende vrouw die de slagen van het lot ondergaat, maar tegelijkertijd overeind blijft.
Het viel Naruse niet moeilijk een verhaal te vertellen over gewone mensen met hun dagelijkse besognes. “Het is de wereld die ik beste begrijp”, zei hij in een interview. De uitspraak sloot aan op hoe deze – laat ontdekte - grootmeester van de Japanse cinema zichzelf zag: als ambachtsman, niet als verheven kunstenaar of godgelijk genie. Zijn werk wordt nu in een adem genoemd met dat van Ozu, Mizoguchi en Kurosawa; zijn tekening van het leven in het naoorlogse Japan is empathisch, diep en kalm – maar daaronder schuilt de onrust van een wereld op het snijvlak van westerse moderniteit en oude tradities.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Mikio Naruse
Productiejaar
1952
Productieland(en)
JP
Originele titel
Okasan
Lengte
98 min.
Ondertiteling
ENG
Drager
35mm
Onderdeel van
Mikio Naruse
De eerste feministische filmmaker van Japan, zo werd Mikio Naruse (1905-1969) genoemd. Naruses vrouwen, zoals ultiem belichaamd door zijn steractrice Hideko Takamine, zijn sterk, berekenend, vulgair, humoristisch, onafhankelijk én aantrekkelijk, omdat ze zich er veelal van bewust zijn dat hun lichaam hun enige kapitaal is. Naruse maakte films vanuit het gezichtspunt van de vrouw. Een uniek element binnen de mannenmaatschappij van de toenmalige Japanse filmwereld.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.