Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
still Arabesques on the Theme of Pirosmani (Sergej Paradzjanov, SU 1985)

Parajanov Triptych

Eye on Art: Parajanov Triptych

Parajanov Triptych bestaat uit drie opmerkelijke maar zelden vertoonde korte films van Sergej Paradzjanov, gemaakt in Oekraïne, Armenië en Georgië. 

poster Eye on Art: Parajanov Triptych

Sergej Paradzjanov, honderd jaar geleden geboren, beschreef zichzelf als een Armeen geboren in Georgië, die was opgeleid in Rusland en gevangen zat vanwege Oekraïens nationalisme. Deze uitspraak verraadt niet alleen Paradzjanovs gevoel voor ironie, maar is ook de voedingsbodem voor zijn unieke bijdrage aan de erfenis van de Sovjetcinema én van meerdere post-Sovjet-republieken, niet in de laatste plaats Georgië, Armenië en Oekraïne. Paradzjanov inspireerde velen, van modeontwerpers als Yves Saint Laurent tot hedendaagse queer diva's zoals Lady Gaga.

Programma

  • still Kyiv Frescoes (Sergej Paradzjanov, SU 1966)

    Kyiv Frescoes (1966)

    Paradzjanov werd bekend door tableaux-films als The Color of Pomegranates (1969), gebaseerd op het leven en werk van de Armeense nationale dichter Sayat Nova. Deze tableaux-poëzie is voor het eerst te zien in Kyiv Frescoes. Deze bijzondere korte film lijkt een collage van filmtests, samengesteld door de Oekraïense cameraman Aleksandr Antipenko als afstudeerfilm voor VGIK. Kyiv Frescoes is de schaduw van de film die hij had kunnen worden, omdat hij moest worden stopgezet nog voordat hij in productie ging. Toch zien we al de beginstadia van veel van de kenmerken die Paradzjanov beroemd maakten: het omarmen van kunstmatigheid, een obsessie met kadrering en kleurenspel.

  • still Hakob Hovnatanyan (Sergej Paradzjanov, SU 1967)

    Hakob Hovnatanyan (1967)

    Korte documentaire met werk van de negentiende-eeuwse Armeense portretschilder Hakob Hovnatanyan, de 'Raphael van Tiflis'. In dit afstudeerwerk van geluidstechnicus Joeri Sayadian, gemaakt tijdens de pre-productie van The Color of Pomegranates, experimenteerde Paradzjanov met geluid, met name musique concrète – ideeën die hij en Sayadian later verder zouden uitwerken samen met de Armeense componist Tigran Mansurian.

  • still Arabesques on the Theme of Pirosmani (Sergej Paradzjanov, SU 1985)

    Arabesques on the Theme of Pirosmani (1985)

    Deze film over het werk van de gevierde Georgische naïeve schilder Niko Pirosman is sterk verwant met Hakob Hovnatanyan. Hij is gemaakt tijdens de Perestroika en Glasnost, een periode van relatieve vrijheid waarin Paradzjanov nieuwe artistieke wegen kon verkennen. Net als Hakob Hovnatanyan is de film doordrenkt van nostalgie, waarbij schilderkunst als medium wordt verdrongen door fotografie. Met deze drie films creëert Paradzjanov een ruimte tussen die twee.

  • Inleiding

    Daniel Bird leidde The Hamo Bek-Nazarov Project, een project voor het conserveren en restaureren van films gericht op de Zuid-Kaukasus, Centraal-Azië en Oekraïne. Als filmhistoricus en programmeur vond hij dat de verhalen van de Sovjetcinema onevenredig waren gericht op Russische films en filmmakers. Hij stelde ook de Parajanov Triptych samen, een programma van gerestaureerde korte films die zijn verworven door Centre Pompidou en MoMA. Hij werkte samen met het World Cinema Project, onderdeel van de Film Foundation, aan restauraties van Paradzjanovs The Color of Pomegranates, Shadows of Forgotten Ancestors en meest recent Ardak Amirkulovs The Fall of Otrar.

Dit is onderdeel van

Details

Not (yet) rated

Productiejaar

2024

Lengte

76 min.

Voertaal

Engels

Productieland(en)

NL

still Kyiv Frescoes (Sergej Paradzjanov, SU 1966)
still Hakob Hovnatanyan (Sergej Paradzjanov, SU 1967)
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op