Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
still Fireflies (Pauline Curnier Jardin, 2021)

Pauline Curnier Jardin - films & talk

Eye on Art: Pauline Curnier Jardin - films & talk

Veel van Pauline Curnier Jardins werk gaat over de stereotiepe rol van de vrouw in de mythologie, geschiedenis, folklore en cinema. Vandaag bespreekt ze haar werk met curator van het Centraal Museum Utrecht Laurie Cluitmans. 

poster Eye on Art: Pauline Curnier Jardin - films & talk

Met haar films, installaties, performances, schilderijen en tekeningen creëert Pauline Curnier Jardin (1980, Marseille, Frankrijk) fictieve werelden. Ze dompelt de toeschouwer onder in een visueel overweldigend universum waarin een breed scala aan referenties met elkaar zijn verweven: van heidense rituelen, katholieke processies en mythen tot carnavalsoptochten en horrorfilms.

Veel van haar werk gaat over de stereotiepe rol van de vrouw in de mythologie, geschiedenis, folklore en cinema. Met haar werk biedt Curnier Jardin geen oplossingen, maar zij verwart, ontregelt en laat de toeschouwer op een andere manier machtsstructuren ervaren. Zij houdt ons een spiegel voor van menselijk gedrag in het niet zo verre verleden én in de actualiteit.

Voorstelling in samenwerking met Centraal Museum Utrecht, waar Curnier Jardins solotentoonstelling Hot Flowers, Warm Fingers nog tot 21 april 2024 te zien is.

Programma

  • still Fat to Ashes (Pauline Curnier Jardin, 2021)

    Fat to Ashes (Pauline Curnier Jardin, 2021, 21')

    Fat to Ashes combineert drie verhaallijnen, te beginnen met een religieus festival ter ere van St. Agatha. Volgens de legende liet de Romeinse prefect Quintianus Agatha martelen en haar borsten amputeren omdat ze zijn avances weigerde, vandaar haar positie als beschermheilige van verkrachtingsslachtoffers, borstkankerpatiënten, voedsters en klokkengieters en als beschermster van brandslachtoffers.

    De film snijdt van Agatha's festival naar het Keulse carnaval, een week van overdaad die loopt van zogenaamde Vette Donderdag tot Aswoensdag die het begin markeert van de vastentijd en een periode van bezinning. De derde verhaallijn volgt de rituele slachting van een varken in een Italiaans bergdorp, op een donkere, koude ochtend waar landbouw verandert in cultuur en levend vlees een stuk vlees op het bord wordt.

  • still Adoration (Pauline Curnier Jardin, 2022)

    Adoration (Pauline Curnier Jardin, 2022, 9')

    Door middel van tekeningen gemaakt door vrouwelijke gevangenen verbeeldt de film, in collagestijl, het vergeten verhaal van Casa di Reclusione Femminile, een Venetiaanse vrouwengevangenis die vroeger een klooster huisvestte. In de zestiende eeuw werden sekswerkers en andere vrouwen die zich niet aan de maatschappelijke norm hielden verplicht het klooster in te gaan. Daar voerden ze jaarlijks toneelstukken op voor de Venetiaanse elite als manier om van zich te laten horen. Adoration ging vorig jaar in première tijdens de biënnale in Venetië.

  • still Ausgeblutet, Bled Out, Qu'un sang impur (Pauline Curnier Jardin, 2019)

    Ausgeblutet, Bled Out, Qu'un sang impur (Pauline Curnier Jardin, 2019, 16')

    Qu'un sang impur begon als een losse remake van Jean Genets Un chant d'amour (1950), een homo-erotisch liefdesverhaal tussen gevangenen, onder het smachtende oog van een sadistische gevangenisbewaker. In de film van Curnier Jardin worden glanzende jonge mannenlichamen vervangen door postmenopauzale vrouwen, die hun erotische kracht vieren nadat ze zich hebben ontdaan van de patriarchale constructie die hen 'van de markt' haalt (zoals schrijfster Virginie Despentes zou zeggen).

    Nu ze ontsnapt zijn aan de voortplantingscyclus, niet langer een object van verlangen, kent de kunstenaar ze een speciale kracht toe. In hun moment van nood bloeden ze opnieuw.

  • still Fireflies (Pauline Curnier Jardin, 2021)

    Fireflies (Pauline Curnier Jardin, 2021, 7')

    Een meditatie over liminale ruimtes en verlangen. De film werd ontwikkeld samen met de sekswerkers van de Feel Good Cooperative in Rome, een co-initiatief van de kunstenaar in een poging financiële hulp te bieden aan sekswerkers tijdens de pandemie.

    De film is opgenomen in de marge van de oude keizerlijke stad. Lang geleden waren daar vuurvliegjes. Tegenwoordig fungeren de koplampen van auto's als zoeklichten, terwijl hoerenlopers sekswerkers spotten door middel van grillige lichtflitsen. Zij kunnen op hun beurt worden verlicht door een zaklamp die op hun onzichtbare lichaam wordt gericht, een vuurkorf of een klein kampvuur. De voornamelijk transsekswerkers die er werken en optreden doen zelf denken aan vuurvliegjes.

Dit is onderdeel van

Details

Not (yet) rated

Productiejaar

2024

Lengte

90 min.

Voertaal

Engels

Productieland(en)

NL

Onderdeel van

Eye on Art

Eye on Art is een programmareeks op het raakvlak van film en andere kunsten. Eye on Art sluit aan bij de actualiteit, met voorstellingen rond hedendaagse kunstenaars en programma’s bij belangrijke tentoonstellingen, manifestaties en Eye-activiteiten.

Lees meer
still #59 (Joost Rekveld, 2023)

Why in Eye

Wilde en sensuele vrouwen die zich niet aan de regels wensen te houden

still Fat to Ashes (Pauline Curnier Jardin, 2021)
still Ausgeblutet, Bled Out, Qu'un sang impur (Pauline Curnier Jardin, 2019)
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op