Performance en registratie
Voor deze editie van Eye on Art werkt Eye samen met Stedelijk Museum Amsterdam. Het programma biedt verdieping bij de tentoonstelling Francis Alÿs: Children’s Games, die tot en met 8 maart bij Eye te zien is. In het werk van Alÿs (Antwerpen, 1959) staan simpele, performatieve acties in de openbare ruimte centraal. De kunstenaar voert de acties meestal zelf uit. Hij legt ze vast in foto’s, films en tekeningen.
Ook in het werk van beeldend kunstenaars Carlos Amorales (Mexico City, 1970) en Gabriël Lester (Amsterdam, 1972), die in de jaren negentig veel samenwerkten, spelen performance en de registratie daarvan een belangrijke rol. Wat is de relatie tussen een live uitgevoerd kunstwerk en de opname ervan? Welke overwegingen maken kunstenaars wanneer ze een performance niet zelf uitvoeren, maar iemand anders vragen? Tijdens deze editie van Eye on Art gaan Amorales en Lester in gesprek over het werk van Alÿs, hun eigen praktijk, en andere kunstenaars die belangrijk voor ze zijn.
Tijdens het programma wordt Alÿs” korte film Paradox of Praxis: Sometimes Making Something Leads to Nothing uit 1997 vertoond, waarin de kunstenaar een groot blok ijs door de drukke straten van Mexico-Stad schuift. Daarnaast wordt werk getoond van Amorales en Lester, maar ook van Buster Keaton, Joan Jonas, Bruce Nauman en Krõõt Juurak & Alex Bailey (Performance for Pets). De avond wordt ingeleid door Marian Cousijn, associate programmer Eye on Art.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Francis Alÿs
Deze winter presenteert Eye Filmmuseum een grote tentoonstelling rond de Belgisch-Mexicaanse kunstenaar Francis Alÿs. Alÿs is vooral bekend geworden door zijn speelse oeuvre, dat tegelijkertijd geëngageerd en poëtisch is. Zijn werken zijn fantasievolle en rijke observaties van het dagelijkse leven op soms politiek-geladen momenten en plekken. In Eye wordt in een grote, ruimtelijke opstelling zijn indrukwekkende serie Children’s Games getoond.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.