
Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence, A
Roy Andersson / SE, DE, NO, FR, 2014 / 101 min.
Nog meer briljante, absurde vignetten in dit laatste hoofdstuk van een tragikomische trilogie over ‘hoe het is om mens te zijn’. Dat is behoorlijk erg, maar we kunnen er dankzij Roy Andersson gelukkig nog om lachen. Winnaar Gouden Leeuw Venetië.

Na Songs from the Second Floor en You, the Living komt de Zweedse meester van de komische absurditeit opnieuw met een heerlijk vreemde film, die humor bespeurt in de meest pijnlijke onderwerpen, zoals sterfte, veroudering, onbetaalde schulden en onbeantwoorde liefde.
Andersson filmt als een schilder, en geeft met zijn film een masterclass in komische timing. Zo geeft hij ons alle tijd om aandachtig te kijken naar de twee vrienden Sam en Jonathan, die plastic vampiertanden verkopen en een soort lachapparaat hebben ontworpen, maar er zelf uitzien alsof ze al een hele lange tijd hun mondhoeken niet meer hebben bewogen. In een ander vignet krijgt een man een hartaanval terwijl hij zaan het worstelen was om een fles wijn te ontkurken, en bezwijkt een cruisepassagier aan het lunchbuffet, nota bene nadat hij net had betaald voor zijn maaltijd. Maar hoe droef het leven ook is, laat Andersson zien, het had allemaal nog veel erger kunnen zijn.
“…geniaal…onovertroffen in zijn precisie en zijn kunstenaarsoog…meesterlijk…uniek… (***** De Volkskrant)
“…volstrekt organisch en uniek geheel…treffend en troostrijk mensbeeld…voortreffelijk gestileerde tableaus…meesterwerk… (***** Het Parool)
“…volstrekt uniek, op zijn eigen geniale en grappige manier…fijnzinnig, gedetailleerd, eindeloze perspectieven…Je kunt er naar blijven kijken… (***** NRC Handelsblad)
Details
Regisseur
Roy Andersson
Productiejaar
2014
Productieland(en)
SE, DE, NO, FR
Originele titel
Duva satt pa en gren och funderade pa tillvaron, En
Lengte
101 min.
Ondertiteling
NLD
Drager
DCP - encrypted


Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.