
Playtime
Jacques Tati / FR, 1967 / 125 min.
Tati’s magnum opus: Monsieur Hulot raakt verstrikt in een kil en geestdodend Parijs vol staal- en glasarchitectuur. Voor de opnamen liet Tati in de buurt van Parijs een filmstad bouwen, ‘Tativille’. Vertoning op 70mm!

Playtime is gedraaid op he grandioze breedbeeldformaat 70mm. Om het afstandelijke karakter van de moderne stad te vangen, filmde Tati voornamelijk totaalshots, waarin de personages lijken te verdrinken. Hij schetst ons in Playtime een wereld die bezeten is door geld, overdreven luxe, rare techniek en koude kille architectuur. In deze wereld bestaat het individu niet meer, er zijn alleen nog mensenmassa's, iedereen is druk bezig met zichzelf en met werk.
Playtime bevat vooral figuranten en geen dialogen, alleen eindeloos geroezemoes in wel honderd verschillende talen. De bescheiden rol van Monsieur Hulot en de ambities van Tati (“Ik pleit voor het individu in een wereld die meer en meer ontmenselijkt”) vielen bij publiek en kritiek niet in goede aarde. Het werd een van de grootste flops uit de geschiedenis. Nu wordt de film algemeen erkend als Tati's meesterwerk.
Tijd ver vooruit
Jacques Tati startte in 1964 met de opnamen van Playtime (1967), een van de duurste films uit de geschiedenis, waarvoor hij aan de rand van Parijs een stad liet bouwen, 'Tativille'. Hij investeerde zijn volledige kapitaal in de productie, maar zag zijn inspanningen miskend door filmcritici en publiek. Het echec van Playtime betekende het einde van Tati's carrière. Hij ging failliet en belandde in de financiële schulden. Playtime, door Francois Truffaut ooit omschreven als “een film gemaakt door buitenaardse wezens, waarin onze aarde belachelijk gemaakt wordt”, bleek zijn tijd ver vooruit en groeide bovendien uit tot een cultklassieker.
Dit is onderdeel van
Bijzondere vertoningen
Details
Regisseur
Jacques Tati
Productiejaar
1967
Productieland(en)
FR
Originele titel
Playtime
Lengte
125 min.
Taal
zonder
Ondertiteling
ZONDER
Drager
70mm, DCP
Onderdeel van
Meesterwerk of mislukking
Magnum opus of mislukt meesterwerk? Geen film deze Cannes-editie die zowel publiek als pers zo verdeelde als Megalopolis, het nieuwste epos van Francis Ford Coppola. Rondom de première zijn meer films te zien die later hun tijd ver vooruit bleken, maar in hun eigen tijd niet goed begrepen werden.



Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.