Ruins and Resilience - Karel Doing
Eye on Art: Ruins and Resilience - Karel Doing
Karel Doing heeft als experimentele filmmaker over de hele wereld samengewerkt met collega-kunstenaars en filmmakers. Bij de presentatie van zijn nieuwe boek Ruins and Resilience zijn deze avond ook sleutelwerken uit zijn oeuvre te zien.
Programma
Whirlwind (NL 1998, 9', 16mm)
De oorsprong van deze film ligt in de collectieve performances van de Britse groep Loophole en Karel Doing. Met behulp van frame voor frame, lange belichtingen en optische effecten werden deze performances gemanipuleerd. De essentie van cinema, schrijven met licht, wordt zo een hallucinatie.
Energy Energy (NL 1999, 7', 16mm)
Found-footagefilm samengesteld uit industriële, instructieve en promotionele films uit de eerste helft van de twintigste eeuw, vol progressieve gedachten en technologische ontwikkelingen. Maar ging alles echt zo goed?
The Mulch Spider's Dream (GB 2018, 14', 16mm)
Hoe is het om een spin te zijn? Een wezen dat in dezelfde omgeving leeft als wij, maar toch een ervaring heeft die ver van de onze afstaat. De film roept een niet-menselijke wereld op door middel van vorm, kleur en ritme. De ogenschijnlijk abstracte beelden zijn ontstaan door gebruik te maken van de interne chemie van planten die interacteren met fotografische emulsie, een type beeld dat Doing een 'fytogram' noemt.
A Perfect Storm (GB 2022, 3', 16mm)
Het landschap van Oxfordshire afgedrukt op de emulsie van de film. A Perfect Storm is een landschapsfilm of, preciezer, een landschap afgedrukt op de emulsie van de film. Doing verzamelde hiervoor zaden, kleine samengestelde bloemen en andere kleine elementen van gekweekte planten die in zijn tuin groeien en wilde plantensoorten uit een nabijgelegen natuurreservaat.
Babbler, Fairy and Thrush (GB 2022, 4', 16mm)
Een ongefilterde stroom van kleine objecten en grootse panorama's die tegelijkertijd verschijnen. Doing schept zo opzettelijk verwarring over de zekerheden van dichtbij en veraf, detail en overzicht, binnen en buiten. Geholpen door in-camera dubbelbeliching en travelling mattes, creëert hij een bijna abstracte ervaring. Zonlicht filtert door half-transparante oppervlaktes, terwijl kleine gaatjes en scheuren het licht ongehinderd doorlaten.
Oxygen (GB 2023, 6', 16mm)
Gras racet over het doek.
Agapanthus (GB 2024, 6', 16mm)
Een mozaïek van organische vormen die op elkaar vallen.
Liquidator (NL 2010, 8')
Een project dat innovatief gebruikmaakt van bestaande archiefbeelden van Willy Mullens' stille film Haarlem (1922). De originele film toont de stad in eenvoudige shots en camerabewegingen. Door ouderdom verslechteren deze beelden op dramatische wijze. In zijn bewerking zoomt Karel Doing in op deze effecten met behulp van digitale technieken zoals optische stroming en morphing. Michal Osowski koppelde het geluid direct aan het beeld, en gebruikte de veranderingen in dichtheid van de film voor complexe filters en vervormingseffecten.
Wilderness Series (GB 2016, 14')
Doing gebruikte planten, modder en zout in combinatie met alternatieve fotochemie, om beelden te 'kweken' op film. Wat in eerste instantie abstract oogt, blijkt concrete verschijnselen te zijn die ons in het dagelijks leven omringen. De 'levendigheid' van de beelden wordt onderstreept door Andrea Szigetvári's suggestieve sound-design.
Dit is onderdeel van
Details
Productiejaar
2024
Lengte
91 min.
Voertaal
Engels
Productieland(en)
NL
Onderdeel van
Eye on Art
Eye on Art is een programmareeks op het raakvlak van film en andere kunsten. Eye on Art sluit aan bij de actualiteit, met voorstellingen rond hedendaagse kunstenaars en programma’s bij belangrijke tentoonstellingen, manifestaties en Eye-activiteiten.
Je moet cookies accepteren om dit te kunnen kijken.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.