Ryoji Ikeda - datamatics [ver.2.0]
photo creditsrepresentation of Ryoji’s portrait © Ryoji Ikeda Studiodatamatics [prototype-ver.2.0], audiovisual concert, 2006-08 © Ryoji Ikeda photo by Ryuichi Maruo, courtesy of Yamaguchi Center for Arts and Media (YCAM)
Voor zijn even minimalistische als adembenemende audiovisuele kunst maakt Ikeda (Japan, 1966) gebruik van wiskunde, kwantummechanica, computerdata, geluid en licht. Hij vormt die om tot werken van een grote kracht en schoonheid. Vaak verbeelden zijn kunstwerken de onzichtbare structuren en data die ons leven besturen, van DNA tot sterrenstelsels: het onvoorstelbare kleine en het onvoorstelbare grote.
In zijn live concert datamatics [ver.2.0] laat Ikeda ons zien en horen hoe die data ons begrip van de wereld vormen. Met zijn abstracte beelden van materie, tijd en ruimte meandert de performance tussen wetenschap en filosofie.
Ikeda projecteert tijdens zijn concert computer-gegenereerde beelden, softwarecodes en patronen die zijn afgeleid van fouten op de harde schijf. Hij sluit af met spectaculaire, vierdimensionale wiskundige beelden die ogenschijnlijk oneindige vergezichten openen. Ook de hypnotiserende soundtrack lijkt een grenzeloze akoestische ruimte op te roepen.
Het concert is onderdeel van zijn project datamatics dat de grenzen van de waarneming opzoekt en ons laat ervaren wat aan het bevattingsvermogen ontsnapt.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
The Man Machine
Wat is er nog uniek aan de mens als een robot niet alleen onze handelingen kan imiteren maar kunstmatige intelligentie ons denkvermogen zelfs overtreft?
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.