Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
still Koza (Nuri Bilge Ceylan, TR 1995)

Slow Burn

Nuri Bilge Ceylan: Slow Burn

De films van Nuri Bilge Ceylan hebben hun eigen, kalme tempo; de regisseur geldt daarom wel als een van de vaandeldragers van de 'slow cinema'. Korte films van onder andere Béla Tarr en Tsai Ming-liang laten licht schijnen op het (sub)genre.

poster Nuri Bilge Ceylan: Slow Burn
‘Slow cinema’ is een al langer bestaande term voor het werk van filmmakers die zich niet willen laten laten gijzelen door Hollywood-geïnspireerde aannames over tempo, plotafwikkeling en de vermeende korte spanningsboog van de kijker.

Voor aanhangers van de slow-cinema-gedachte mag een handeling zo lang duren als de handeling zelf dicteert; een auto die van veraf aan komt rijden in een wijds landschap hoeft niet binnen twee seconden in close-up voor de camera te verschijnen (zie Ceylans Once Upon a Time in Anatolia). Het uitvoeren van huishoudelijke taken mag realtime worden gefilmd; het koken van de aardappel verloopt volgens natuurkundige wetten, niet die van de cinematografie (zie bijvoorbeeld Jeanne Dielman van Chantal Akerman).

Programmeur Thijs Havens leidt de films in samen met filmmaker en Ceylan-fan Stijn Bouma (De jacht op Meral Ö.) die bij Béla Tarr studeerde. Met een handvol korte films van bekendere namen uit het genre laten ze licht schijnen op enkele stijlkenmerken van slow cinema. Wat maakt het enigszins 'ongrijpbare' genre zo bijzonder?

Programma

  • still Koza (Nuri Bilge Ceylan, TR 1995)

    Koza (Nuri Bilge Ceylan, TR 1995, 20') (DCP)

    Ceylans debuutfilm, gemaakt op 36-jarige leeftijd, blijft dicht bij huis: de ouders van de regisseur spelen een echtpaar van in de zeventig dat gescheiden leeft. Een ontmoeting die oude wonden moet helen blijkt pijnlijk ontoereikend, de breuk is blijvend.

  • Prologús (Béla Tarr, HU 2004, 5') (35mm)

    Mensen staan in een rij te wachten. Waarop? Béla Tarr monteert de camera op een bewegend onderstel en filmt de wachtenden in stemmig zwartwit, de beelden worden begeleid door de muziek van de Hongaarse componist en dichter Mihály Vig. Bijdrage Béla Tarr aan het Visions of Europe-project (2004), een verzameling van 25 korte films van filmers uit evenzovele lidstaten van de EU, onder wie Aki Kaurismäki, Fatih Akin, Béla Tarr en Peter Greenaway.

  • Still Chantal Akerman La chambre 1972

    La chambre (Chantal Akerman, 1972, 11') (DCP)

    Eerste film die Chantal Akerman in New York draaide, is een uiteenzetting met de erfenis van de Structural Film-beweging van de sixties. Terwijl de camera twee keer 360° in de rondte draait door Akermans appartement, worden de meubels in het interieur, de rommel en de filmmaakster zelf - die ons vanuit haar bed aanstaart - onderwerp van een bewegend stilleven.

  • still Szél (Marcell Iványi, HU 1996)

    Szél (Marcell Iványi, HU 1996, 6') (DCP)

    Korte film van de Hongaarse cineast Iványi Marcell, gebaseerd op de foto ‘Three Women’ van Lucien Hervé. Aan het einde van het zorgvuldig geplande en voorbereide zes minuten durende shot (stil) toont de de film wat niet is te zien op Hervé's foto. Gouden Palm (Beste korte film) Cannes-filmfestival 1996.

  • The Night (Tsai Ming-liang, TW 2021, 19') (DCP)

    Terwijl Tsai Ming-liang door de straten van Causeway Bay loopt, documenteert hij het ritme en de betoverende sfeer van Hongkong dat een turbulente tijd heeft doorgemaakt. Een oud liedje blijft in zijn hoofd hangen: "De prachtige nacht glijdt weg. Ik haat het om je te zien gaan. Waarom moet onze gelukzaligheid zo snel eindigen? Waarom moeten we uit elkaar gaan als we nog maar net begonnen zijn?" Nuri Bilge Ceylan is een groot bewonderaar van Tsai Ming-liang: diens Vive l'amour is een van Ceylans keuzefilms (ook te zien in Eye).

Details

Productiejaar

2025

Lengte

69 min.

Voertaal

Engels

Productieland(en)

NL

Onderdeel van

Nuri Bilge Ceylan

Eye Filmmuseum presenteert de eerste tentoonstelling in Nederland van de gelauwerde Turkse filmmaker en fotograaf Nuri Bilge Ceylan (Istanbul, 1959) en brengt daarbij voor het eerst zijn prijswinnende films en zijn minder bekende landschapsfotografie samen. Die combinatie onthult niet alleen Ceylans meesterlijke fotografische blik en gevoel voor compositie, maar ook de diep menselijke manier waarop hij universele thema’s verkent vanuit de Turkse context.

Lees meer
campagnebeeld Nuri Bilge Ceylan – Inner Landscapes
still Szél (Marcell Iványi, HU 1996)
still Koza (Nuri Bilge Ceylan, TR 1995)
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN
;

Huidige tentoonstelling

  • 18 januari — 1 juni 2025

    Nuri Bilge Ceylan

    Inner Landscapes

Films, talks & events

Alles

Alle dagen

Alle talen

Sorteer op