Spanish Cinema Without Fear
Een speciale selectie Spaanse films die traditie tarten, waarvan de makers het aandurven om te experimenteren met iets onbekends en zich begeven in de periferie van de Spaanse filmindustrie. Artistieke films die de grenzen van het traditionele verhaal overschrijden. Ons belangrijkste doel is het bieden van ruimte voor ideeën en discussies omtrent films die vormen van fictieve verhalen en documentaires op de proef stellen.
Dit jaar zal op het festival een speciale filmselectie vertoond worden met een verscheidenheid aan artistieke en experimentele korte films uit 2015/16.
Out
Rafael Nadal, Roger Federer, Novak Djokovic? Nee. In OUT, een documentaire gefilmd tijdens een tennistoernooi in Barcelona, draait het om de personages die buiten het veld blijven, degene die onzichtbaar zijn op televisie. Out brengt de kijker naar de verborgen wereld van de ballenjongens, de lijnrechters en de stoelscheidsrechters, vol spanning en emotie.
Inausketa / Pruning
Pruning (Inausketa) is gebaseerd op het enige boek van de Galicische dichter José María Díaz Castro. Dit werk draait om het gedicht A Cerna, uit het boek Nimbos, en is mogelijk gemaakt dankzij de blog Primavera Act en zijn beheerders Martin Pawley, José Manuel Sande en Xurxo Chirro, tevens beheerders van het Proxecto NIMBOS. Dit project heeft als doel om de voorname dichter te herdenken en vertaalt zijn gedichten naar experimentele filmpoëzie.
Eusebio, el americano / Eusebio, the american
Etnografisch portret van de opgraving van de stoffelijke resten van Eusebio, de grootvader van de auteur. Op een kleine begraafplaats in het noorden van Spanje vertelt haar vader het verhaal met een poëtische zweem van archiefbeelden en een popnummer die haar begrip over de dood beïnvloedt gedurende haar jeugd in Spanje.
Tres corderos / Three sheep
Drieluik over de menselijke toestand, geschenk of opoffering?
Si el ayer no fuera hoy / If yesterday were not today
Dit audiovisuele zelf etnografische essay gaat over “familie door de tijd heen”. Het laat ons nadenken over hoe het verleden en het heden door elkaar lopen en elkaar aanvullen, aangezien het verleden nooit overgaat, maar voorgoed blijft door permanente tekens achter te laten. Deze korte film ontstond uit de eigen ervaring van de regisseuse, welke ze op haar gezin en de veranderingen daarin probeert te weerspiegelen.
Desierto Circular / Circular dessert
Dit is de archeologie van een landschap, een uitnodiging om net als een archeoloog diep te graven in de verschillende lagen van het geheugen en te aanschouwen dat de geschiedenis die we her-ervaren door de uitdieping of interpretatie ervan, alleen maar versnipperd of stuk gemaakt kan worden.
Yu Yú
Landschapsbeelden van de “Vijf Draken” in het dal van de Yangtze, de derde grootste rivier in de wereld, Unesco Werelderfgoed in de Chinese provincie van Chóngqìng. De film combineert beelden uit de gigantische stad van Chóngqìng, die op een Juggernaut lijkt die het dal beheerst. De imker Shé Zuŏ Bīn voert een traditioneel lenteritueel op één van de rotsen uit. Hij laat koninginnenbijen op zijn lichaam komen, die de werkende bijen bij elkaar roepen. Uiteindelijk is Shé Zuŏ Bīn helemaal bedekt met bijen. Hij blijft in een soort trance uitermate stil en het bijengezoem overheerst alles. Hij vertrouwt volledig de bijen die, voor een moment, niet meer gevaarlijk en dreigend zijn. Ze zijn juist zijn beschermende schild.
Digital Trauma
Als we continu toegang hebben tot ons verleden, in hoeverre kunnen we daar dan vanaf komen en vooruit kijken? Welke consequenties heeft de toegang tot een digitaal geheugen (inclusief toegang tot woorden, beelden en geluiden van de verschrikkingen uit het verleden) op postconflict-maatschappijen? Kan een digitaal geheugen een krachtig middel worden om diepere etnische haat, geweld en oorlog te ontketenen?Aansluitend is er een Q&A met de regisseurs: Marc Johnson, María Molina en Maya Watanabe. .(ASFF)
Details
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.