
Strangers on a train
Alfred Hitchcock / US, 1951
Voor zijn verfilming van Patricia Highsmiths gelijknamige roman kreeg Hitchcock volledige zeggenschap over het eindresultaat, destijds een unicum in Hollywood. Strangers on a Train geldt nog steeds als buitengewoon intelligent spel met het gegeven van de perfecte misdaad. Muziek van Dimitri Tiomkin.

Eerst zijn het vreemden, dan medeplichtigen. De gevierde tennisspeler Guy Haines wordt in de trein benaderd door een man van duivelse charme: de aalgladde Bruno Anthony. Anthony (“I am your best friend”) weet dat Haines een getormenteerd huwelijksleven heeft; hijzelf haat zijn vader. Wat is er logischer dan dat de twee elkaar te hulp schieten? Door de verwisseling van motieven zal de moord op Haines echtgenote en Anthony”s vader de perfecte misdaad blijken…
Strangers on a Train heeft alle karakteristieken van een echte Hitchcock. Een gewone man raakt verstrikt in een complot, de wereld om hem heen wordt sinister en bedreigend, ontsnapping is alleen mogelijk door een daad te stellen. Maar is het de goeie daad? Haines: “Ik ben misschien ouderwets, maar ik dacht altijd dat moord strafbaar was.”
Componist Dimitri Tiomkin voorzag de film van een toepasselijke suspensescore die de gemoedstoestand van de hoofdpersoon weerspiegelt. Tiomkin werkte ook met Hitch samen in Dial M for Murder. Hitchcock draaide de film met twee verschillende eindes, een voor de Amerikaanse en een voor de Engelse (Europese) markt.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Alfred Hitchcock
Productiejaar
1951
Productieland(en)
US
Originele titel
Strangers on a train
Drager
35mm
Onderdeel van
The Hitchcock Touch
This summer, Eye is honouring the most iconic and influential director of all time, Alfred Hitchcock, with a major retrospective including nine restored silent films. These Hitchcock 9 can be seen in the Netherlands for the first time. For the restoration of these seldom shown first films, material from the Eye collection has been used.


Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.