Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
still Razor Blades (Paul Sharits, US 1968)

Structural Film

Underground: Structural Film

Paul Sharits, pioneer van de Structural Film-beweging, verwelkomde toeval als onderdeel van het artistiek proces. Eye vertoont de bijzondere 16mm-dubbelprojectie van het hypnotische Razor Blades (1968): de stroboscopische abstracties snijden dwars door je heen. Ook te zien zijn The Flicker en Wavelength.

poster Underground: Structural Film

Drie structurele 16mm-films ingeleid door Anna Abrahams, programmeur van het filmprogramma bij de tentoonstelling 'Underground – American Avant-Garde Film in the 1960s' in Eye.

Programma

  • still Razor Blades (Paul Sharits, US 1968)

    Razor Blades (Paul Sharits, 1968, 25') (dubbelprojectie)

    Razor Blades staat in de traditie van de stroboscopischefilm. Sharits onderzoekt niet alleen de lichamelijke sensaties maar ook de psychologische kanten van de hypnotiserende film. Hij gaat dwars tegen onze perceptie en gevoelens in door ons de keuze te geven om de stroom van beelden te stoppen of er juist volledig en met totale overgave in te duiken. De film is dan ook bedacht om onze verdedigingsmechanismen te doorbreken en vervolgens op een onderbewust niveau door te werken naar een nieuw niveau van bewustzijn. (David Beinstock, Whitney Museum)

    De film was te zien op op het legendarische experimentele filmfestival Knokke-Le Zoute in 1967.

    Restauratie: Anthology Film Archives, New York.

  • still The Flicker (Tony Conrad, US 1966)

    The Flicker (Tony Conrad, 1966, 30')

    The Flicker werd al 'een soort visuele LSD' genoemd, inclusief hallucinaties, 'het ultieme in de non-objectieve film'. The Flicker bestaat louter uit zwart-witbeelden maar door het stroboscoopeffect kan de illusie van kleur, van een verspreiding van licht en van kantpatronen optreden. Wegens de kans op een epileptische aanval wordt de toeschouwer geadviseerd de film op eigen risico te bekijken, zo waarschuwt de film zelf aan het begin.

  • still Wavelength (Michael Snow & Joyce Wieland, US 1967)

    Wavelength (Michael Snow & Joyce Wieland, 1967, 46')

    Wavelength bracht een revolutie teweeg binnen de internationale avant-gardefilm. De experimentele film is een continue zoom die in 45 minuten van het breedste brandpuntsafstand naar een extreme close-up gaat, opgenomen met een vaste camera vanaf het ene naar het andere uiteinde van een appartement in New York. Meerdere keren verandert de dag in de nacht, er wordt een boekenkast in elkaar gezet en er wordt een moord gepleegd. Met zijn 'tijdmonument' probeerde Snow niets minder dan een definitieve uitspraak te doen over pure filmruimte en pure filmtijd, een evenwicht tussen 'illusie' en 'feit'.

    Wavelength kondigde het begin van de 'structurele film' aan. Revolutionair was dat de film over de actie van de zoomlens ging, in plaats van een psychologisch verhaal waar de meeste andere films de nadruk op leggen. Zelfs de meest alledaagse ruimte kunnen zintuiglijke openbaringen teweegbrengen.

Dit is onderdeel van

Details

Not (yet) rated

Productiejaar

2024

Lengte

150 min.

Voertaal

Engels

Productieland(en)

NL

Onderdeel van

Celluloid

De cinemazalen van Eye Filmmuseum zijn niet alleen uitgerust met moderne digitale projectoren: er worden regelmatig analoge films op 35- en 70mm-filmstrips vertoond. Daarmee is Eye een van de steeds minder bioscopen waar je film nog op celluloid kunt ervaren. En dat is bijzonder, want de kijkervaring van analoge film is nog steeds ongeëvenaard.

Lees meer
Eye Lab Jurre Rompa E71 A6165
still Wavelength (Michael Snow & Joyce Wieland, US 1967)
still The Flicker (Tony Conrad, US 1966)
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN
;

Huidige tentoonstelling

  • 28 september 2025 — 8 februari 2026

    Tilda Swinton

    Ongoing

Films, talks & events

Alles

Alle dagen

Alle talen

Sorteer op