Symbiopsychotaxiplasm: Take One
Zelden vertoonde klassieker van de Amerikaanse onafhankelijke cinema is zowel een ingenieuze film over hoe films tot stand komen als een portret van New York rond 1968. Regisseur William Greaves besloot met een collectief een film te draaien over ‘Freddie’ en ‘Alice’, een New Yorks stel met relatieproblemen. Typisch jaren zestig: de autoriteit van de regisseur staat voortdurend ter discussie.
Filmmaker William Greaves (1926-2014) had al flink wat ervaring als documentairemaker en tv-producent toen hij in 1968 besloot een film te maken over “Freddie” en “Alice”, een New Yorks stel met relatieproblemen. Het resultaat, een narratief experiment in de vorm van docufictie, liet hij zien aan de programmeurs van het Cannes-filmfestival. De film werd niet geselecteerd en was pas in de jaren negentig voor het eerst te zien tijdens een Greaves-retrospectief in het Brooklyn Museum, New York.
seksuele problemen
Nu geldt Symbiopsychotaxiplasm: Take One als een van de meest inventieve en inspirerende reflecties over de interactie tussen acteurs, crew en regisseur, de macht van de editor en de structuur van verhalen vertellen. Laag na laag stapelt Greaves op elkaar in een vertelling over een man en een vrouw die wandelend in Central Park hun relatieproblemen uitvechten.
De opnamen vinden plaats in de vorm van gespeelde screentests; een camera filmt de acteurs, een tweede filmt Greaves aan het werk en een derde volgt alles wat daaromheen gebeurt; Greaves zelf filmt ook en legt het hele filmmechaniek bloot: van de relaties tussen crew (die zelf ook opnamen maakt), acteurs en regisseur tot de interactie tussen filmcrew en omgeving.
de autoriteit van de regisseur
Typisch jaren zestig: de autoriteit van de regisseur staat voortdurend ter discussie: hoe “collectief” is het eindresultaat als de regisseur aan de montagetafel zit? Ook issues abortus en homoseksualiteit - in New York State beide strafbaar tot in de jaren zeventig en tachtig - zijn onderdeel van de politieke agenda van Symbiopsychotaxiplasm.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
1968
Vijftig jaar geleden kwamen studenten, fabrieksarbeiders, jongeren en filmmakers in opstand tegen het gezag, van Parijs tot Mexico-Stad. In hun handen niet alleen stenen maar ook wendbare, lichte 16mm-camera’s.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.