Tarkovsky & Tarkovsky
Filmwetenschapper en IFFR-programmeur Edwin Carels praat over het oeuvre van Andrej Tarkovski. Verrassend: Tarkovski’s films – die vrijwel allemaal klassieke status hebben – blijken schatplichtig aan het werk van zijn vader Arseni Tarkovski, dichter en vertaler. Carels stelt dat de gedichten van Arseni lezen als ‘de voorafspiegeling van wat de zoon met het medium film trachtte te bereiken’.
Carels: “Om de originaliteit van Andrej Tarkovski”s films te duiden, is het essentieel te begrijpen hoezeer zijn poëtica in tradities is geworteld. Voor Tarkovski was het werk van componisten, schilders en bovenal schrijvers belangrijker dan favoriete voorgangers uit de wereld van de film. Met name het literaire oeuvre van Tarkovski”s vader Arseni Tarkovski leest als een voorafspiegeling van wat de zoon met het medium film zou betrachten.”
strategie
'In zijn gedichten sprak Arseni met illustere grootheden als Dante en Poesjkin, en communiceerde hij rechtstreeks met tragische tijdgenoten als Mandelstam, Tsvetájeva en Achmatova. Hoe divers ook hun persoonlijkheden, al deze “acmeïsten” kozen dezelfde strategie: ze verwijlden liever in het klassieke universum van de kunst dan in de grimmige realiteit van de Sovjet-Unie.
De schatplichtigheid van Andrej Tarkovski aan de poëzie reikt verder dan het letterlijk citeren van enkele gedichten. Ook zijn hele visie op kunst en het kunstenaarschap ontleende hij aan de boeken van zijn vader.”
De lezing gaat vooraf aan de vertoning van Nostalghia.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Andrei Tarkovsky
Met beeldrijke en associatieve vertellingen als Andrej Roebljov (1966), Solaris (1971), De spiegel (1974) en, vooral, Stalker (1979), verwierf Andrej Tarkovski (1932-1986) faam als een van de belangrijkste vernieuwers van de cinematografische taal. Eye wijdt dit najaar een solotentoonstelling en een filmprogramma aan de vermaarde filmer-mysticus en zoomt in op Tarkovski’s zoektocht naar existentiële waarheid.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.